91 procent af togene ankom til deres endelige destination til tiden. Det er det højeste martstal i flere år.
I alt blev der kørt 96.400 passagertog i måneden. Trafikverket understreger, at det var det højeste antal passagertog, der nogensinde har kørt i landet på en måned.
”Når vi nu indhenter efterslæb på vedligeholdelse i rekordfart, og der fortsat kører flere tog på det svenske jernbanenet, bliver punktligheden bedre,” siger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).
Punktligheden (ifølge målet mindre end seks minutter forsinket) er den højeste for en marts måned siden 2021. Aflyste tog er ikke inkluderet i statistikken, hvilket tidligere er blevet kritiseret.
Det er primært fjern- og højhastighedstogene, der klassificeres som langdistance, der trækker statistikken ned. Her var det kun 77,8 procent af de 8.075 tog, der kom frem til tiden. Mere end hvert femte tog var altså mindst seks minutter forsinket.
Jernbanebranchens mål er 95 procents punktlighed.
”Jeg forventer, at punktligheden stiger i takt med, at vi får udført mere vedligeholdelsesarbejde.”
En sky af bekymring trækker op sommeren er såkaldt sporskifte, at uvedkommende for eksempel skærer over sporene. Sidste år blev 10.000 tog forsinket som følge heraf. I marts forårsagede det 700 forsinkelser.
Kilde:DI-TT.SE








