Ryanair gennemfører nu en af sine største ændringer hidtil. For den, der ikke følger de nye regler, venter et saftigt gebyr.
Fra og med i dag, den 12. november, dropper Ryanair de boardingkort som resenärer tidigare skrev ut själva hemma innan avresa.
Flyselskabet mener, at beslutningen gør rejsen ”hurtigere, glattere og mere miljøvenlig”, og at den ”følger andre store billetområder, der allerede er overgået til billetter udelukkende i digital form”.
Rejsende skal i stedet fremvise et digitalt boardingkort direkte i Ryanair-appen. Ændringen gælder på alle afgange fra alle lufthavne, hvor lavprisselskabet opererer.
– Næsten 100 procent af passagererne har smartphones, og vi ønsker at få alle over på den teknologi, siger Ryanairs administrerende direktør Michael O’Leary til Independent.
Vigtigt at overveje
Ændringen har, ikke helt uventet, givet anledning til visse reaktioner.
Særligt blandt ældre rejsende og personer, der ikke bruger smartphone til daglig. Men ”ikke-smarte” rejsende behøver ikke bekymre sig, understreger flyselskabet.
– Passagerer uden smartphone kan bede en ven eller et familiemedlem om at downloade boardingkortet for dem. Når en passager har tjekket ind, vil de modtage hjælp i lufthavnen, hvor personalet kan se, at indtjekningen er blevet foretaget, siger en Ryanair-repræsentant. til Independent.
Det vigtige er altså, at check-in skal være sket, inden den rejsende ankommer til lufthavnen.
Ellers kan det blive dyrt.
For rejsende, der møder op uden at have tjekket ind digitalt, vil der blive opkrævet et gebyr på 605 DKK ved check-in-skranken.
– Den store bekymring, folk har, er: ”Hvad sker der, hvis batteriet løber tør, eller hvis jeg mister telefonen?”, siger administrerende direktør Michael O’Leary til Independent.
Men hvis check-in er foretaget på forhånd, kan personalet i lufthavnen udskrive et nyt boardingkort på stedet uden beregning.
Kilde: Expressen.se








