Kun Viking Linen laiva saapuu Turun satamaan, on edessä kiireinen tunti ennen kuin se lähtee uudelleen merelle. Yli 200 miljoonan euron meneillään olevat satamainvestoinnit, mukaan lukien yhteisterminaali Fregatin rakentaminen, tehostavat toimintaa satamassa. Yhdessä Viking Linen omien laaja-alaisten kestävyystoimien kanssa panostukset edistävät myös vihreän meriyhteyden toteutumista Turun ja Tukholman välillä.

Turun satama ja muut toimijat investoivat yli 200 miljoonaa euroa satama-alueen uudistamiseen. Vuodesta 2028 alkaen uutta Fregatten-terminaalia käyttävät jopa 8 000 päivittäistä matkustajaa, jotka nousevat tai laskevat Viking Glory- ja Viking Grace-aluksista. Rekkojen määrä vastaa joka lähdöllä noin 1,5 kilometrin pituista jonoa. Runsaan tunnin satamakäynnin aikana Viking Linen alukset tankataan, varustetaan ja puhdistetaan.
”Kun laivamme ovat Turun satamassa, yksikään minuutti ei mene hukkaan – ja jokainen satama-ajassa säästetty minuutti vähentää polttoaineenkulutusta merellä. Siksi sujuva ja tehokas satamatoiminta on meille erittäin tärkeää. Sataman suurimpana asiakkaana olemme erittäin tyytyväisiä siihen, että se uudistuu perusteellisesti vastaamaan nykyisiä ja tulevaisuuden tarpeita, sanoo Viking Linen viestintäjohtaja Johanna Boijer-Svahnström.
Vuodesta 2028 alkaen sekä Viking Line että Tallink Silja liikennöivät uudessa Fregatten-terminaalissa. Nykyisistä kahdesta erillisestä terminaalista ja ajoneuvoalueista luopuminen yksinkertaistaa ja tehostaa toimintaa monin tavoin. Viking Linen tuleva laituripaikka S2 varustetaan vakuumiteknologiaan perustuvilla automaattisilla kiinnitysjärjestelmillä, jotka nopeuttavat alusten saapumista ja lähtöä.
Uudet ratkaisut sujuvoittavat liikennettä
Joka vuosi noin 80 000 rekkaa ja 230 000 henkilöautoa ajaa Turun satamaan. Kun modernisointi on valmistunut, enintään 48 rinnakkaista ajoneuvokaistaa johtaa laituriin. Satamaan saapuminen selkeytyy Turun kaupungin liikenneratkaisujen avulla ja uutta teknologiaa otetaan käyttöön satamassa.
”Matkustajat voivat jatkossa ajaa satamaan, jossa ajoneuvo tunnistetaan automaattisesti ja ohjataan digitaalisesti oikeaan kaistaan. Myös joukkoliikennettä parannetaan, sillä satamaan johtavien junien laituri, linja-autopysäkki ja tuleva raitiovaunuyhteys sijoitetaan terminaalin välittömään läheisyyteen. Tavoitteena on tehdä satamaan saapumisesta mahdollisimman sujuvaa ja selkeää kaikille käyttäjille”, sanoo Turun sataman tekninen johtaja Markku Alahäme.
Gröna meriyhteys rakennetaan yhteistyössä useiden toimijoiden kanssa
Viking Line, Turun satama ja Tukholman satamat työskentelevät luodakseen Suomen ja Ruotsin välille fossiilivapaan merenkulkukäytävän viimeistään vuonna 2035.
Viking Line on investoinut yhteensä 450 miljoonaa euroa ilmastoystävällisiin aluksiin Turun reitillä, Viking Gloryyn ja Viking Graceen, ja tankkaa tänään polttoaineseoksella, joka koostuu puoliksi biokaasusta (bio-LNG) ja puoliksi nesteytetystä maakaasusta (LNG). Molemmat polttoaineet aiheuttavat käytännössä hyvin vähäisiä ihmisten terveydelle haitallisia rikki- ja hiukkaspäästöjä. Tällä hetkellä varustamo tekee esiselvitystä pariskunnan alusten paristojen asentamisesta.
”Ei ole liioittelua sanoa, että Turku on maailmanluokkaa laivaliikenteen päästöjen vähentämisessä. Investointiemme Turun laivoihin ansiosta voimme jo tänään tarjota täysin fossiilittoman vaihtoehdon kaikille matkustajillemme ja rahtiasiakkaillemme. Sataman modernisointi auttaa vihreää merikäytävää ottamaan suuren harppauksen eteenpäin. Kun liikenne satamaan sujuvoituu ja autokannet voidaan lastata tehokkaammin, vähenevät myös kaupungin liikenneväylillä ja satama-alueella syntyvät päästöt”, sanoo Johanna Boijer-Svahnström.
Lisäksi itse terminaalirakennuksessa on tehty useita kestäviä valintoja. Rakennuksessa tullaan hyödyntämään fossiilitonta kaukolämpöä ja -jäähdytystä sekä ilmastoneutraalia sähköä. Tavoitteena on saavuttaa korkea luokitus Rakennustiedon ympäristöluokituksessa.








