Det virusdrabbade kryssningsfartyget MV Hondius er nu ankommet uden for Tenerife efter flere uger til søs præget af et alvorligt hantavirusudbrud ombord.
Skibet har været i karantæne, efter at flere personer blev syge, og tre personer døde i det formodede udbrud af Andes-virus, en sjælden og alvorlig variant af hantavirus, som kan spredes mellem mennesker.
De cirka 150 passagerere skal nu evakueres under streng overvågning. Planen er at transportere dem i mindre både til land for videre hjemrejse til deres respektive hjemlande. WHO overvåger operationen, og organisationens generaldirektør Tedros Adhanom Ghebreyesus forlyder at være på plads på Tenerife.
Landingen er blevet mødt med kritik fra de lokale myndigheder på De Kanariske Øer. Regionspræsident Fernando Clavijo har udtrykt bekymring for sikkerheden og mener, at den lokale befolkning ikke har fået tilstrækkelige garantier vedrørende smitterisikoen. Alligevel har den spanske regering givet grønt lys til operationen.
WHO vurderer samtidig, at risikoen for generel smittespredning er lav og understreger, at situationen tydeligt adskiller sig fra tidligere pandemier som covid-19. Alle ombord klassificeres dog som højrisikokontakter og vil blive fulgt medicinsk i flere uger efter evakueringen.
Kilde: Expressen.se








