Viruksen saastuttama risteilyalus MV Hondius on nyt saapunut Teneriffan edustalle useiden merellä vietettyjen viikkojen jälkeen, joita leimasi vakava hantavirus-epidemia aluksella.
Alus on asetettu karanteeniin sen jälkeen, kun useat ihmiset sairastuivat ja kolme ihmistä kuoli epäillyssä Ande-viruksen, harvinaisen ja vakavan hantavirusmuodon, jonka uskotaan leviävän ihmisestä toiseen, tartunnassa.
Noin 150 matkustajaa evakuoidaan nyt tiukasti valvotusti. Suunnitelmana on kuljettaa heidät pienemmillä veneillä maihin, josta he jatkavat kotimatkaa kukin kotimaahansa. WHO valvoo operaatiota, ja järjestön pääjohtajan Tedros Adhanom Ghebreyesusin kerrotaan olevan paikan päällä Teneriffalla.
Maihinnousu on kohdannut kritiikkiä Kanariansaarten paikallisviranomaisilta. Alueen presidentti Fernando Clavijo on ilmaissut huolensa turvallisuudesta ja katsoo, että paikallisille ei ole annettu riittäviä takeita tartuntariskiin liittyen. Tästä huolimatta Espanjan hallitus on antanut vihreää valoa operaatiolle.
WHO arvioi samalla, että yleisen leviämisen riski on pieni ja korostaa, että tilanne eroaa selvästi aiemmista pandemioista, kuten covid-19:stä. Kaikki aluksella olevat luokitellaan kuitenkin korkean riskin kontakteiksi, ja heitä seurataan lääketieteellisesti useiden viikkojen ajan evakuoinnin jälkeen.
Lähde:Expressen.se








