torsdag 13 nov, 2025

60 miljoner till forskning om hållbar turism och besöksnäring

Dela

Foto:Formas

Turism- och besöksnäringen i Sverige omsätter stora summor och sysselsätter många människor, men forskningen inom området är fragmenterad och behöver stärkas.

Därför planerar Formas nu en utlysning som ger ett antal forskningssamarbeten möjlighet att vidareutvecklas under fyra år.

– Hur turism- och besöksnäringens dynamiska utveckling förhåller sig till Agenda 2030-arbetet och de nationella miljömålen är en viktig fråga. Forskning kan bidra till att lösningar utarbetas för att säkra näringens hållbara utveckling. Det handlar om synergier men också konflikter mellan olika mål och samhällssektorer, säger Markku Rummukainen, huvudsekreterare på Formas.

Frågeställningarna inom det här temat finns både på samhälls- och företagsnivå och har många hållbarhetsaspekter. Det kan till exempel handla om digitalisering, landsbygdsutveckling, skydd av naturmiljöer, social hållbarhet, vad som skapar attraktivitet, hur olika sektorer samspelar och hur aktörer samverkar.

Turism- och besöksnäringen berör och påverkar samhällsområden som livsmedel, skogsbruk, rennäring, fiske, samhällsplanering, mark- och vattenanvändning, infrastruktur, byggande, digitalisering, biologisk mångfald, kultur samt relationen mellan olika platser och områden, lokalt och nationellt. Turism- och besöksnäringen är också en mycket viktig arbetsgivare, särskilt för kvinnor, nyanlända och ungdomar. Denna bredd kan skapa såväl synergier som konflikter mellan näringens utveckling och mål inom andra samhällssektorer.

De senaste åren har besöksnäringen i Sverige omsatt drygt 270 miljarder kronor per år.

Formas utlysning till forskning om hållbar turism och besöksnäring omfattar 60 miljoner kronor till forskningsprojekt om upp till 5 miljoner kronor per år under fyra år.

Dela

Relaterade inlägg

Transportstyrelsen publicerade sin rapport om hur passagerare upplever priset för en taxiresa samt hur nöjda...
En ny undersökning från resebyrån Ticket visar att de flesta svenskar gärna reser utan sällskap....
Apollo rapporterar en försäljningsökning på nära 30 % för sommarresor jämfört med samma tid förra...
Medan Coca-Colas julkampanjer går varma världen över är det en annan dryck som regerar i...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy