tisdag 16 sep, 2025

​Turismen i Swedish Lapland ökar snabbare än i resten av Sverige

Dela

Foto:Arctic Bath

Antalet gästnätter i Swedish Lapland ökar med 3 % under 2017 i förhållande till riket som ökar med 2 %.

Storbritannien och Tyskland, två av Swedish Laplands prioriterade utlandsmarknader, ökar årligen tack vare kontinuerlig marknadsbearbetning. USA och Kina ökar snabbast, det internationella intresset för destinationen är brett och på flertalet utlandsmarknader ökar Swedish Lapland mer än riket i genomsnitt.

– Det har investerats stort i utvecklingen av Swedish Laplands besöksnäring de senaste åren, bland annat genom medel via strukturfonderna och Interreg. Vi ser nu hur efterfrågan från många utlandsmarknader kontinuerligt ökar och vår destination Swedish Lapland ökar också snabbare än riket i genomsnitt på de flesta marknader, till exempel Tyskland, Storbritannien, USA och Nederländerna, säger Erika Mattsson, VD på Swedish Lapland Visitors Board.

Statistiska Centralbyråns (SCB) mätning av gästnätter för 2017 redovisar en preliminär ökning av 3 % fler gästnätter i Swedish Lapland jämfört med 2016. Det är 91.000 fler gästnätter på destinationens hotell, camping, vandrarhem och stugbyar. Totalt 2 829 000 gästnätter.

Tyskland har ökat 78 % sedan 2010. Britternas resande, som minskade under 2016 hämtade igen kraftfullt under hösten och förvintern 2017 och landade i en ökning på 9,6 % från föregående år.

Dela

Relaterade inlägg

Avtalet effektiviserar leverantörshanteringen och samordnar supporten, vilket gör det möjligt för hotellägare att licensiera affärskritiska...
Det har skett en kraftig nedgång av antalet turister på semesterön Mallorca på sistone. Protesterna...
Sommarens siffror visar att turismen har gjort en stark comeback. Antalet gästnätter i Sverige under...
Nu lanserar Visit Sweden ett nationellt API, Application Programming Interface, som en av de första...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy