söndag 11 maj, 2025

Internationell succé för prestigelöst dalahäng

Dela

Internationell succé för prestigelöst dalahäng

När Dalarna intog den internationella resekongressen Adventure Travel World Summit i veckan var uppståndelsen stor. Utomhuspannkakor, en underjordisk bastu, flugfiske och den dalska inställningen gjorde att media, influencers och researrangörer fick upp ögonen för den svenska regionen.

Adventure Travel World Summit (ATWS), är en årlig internationell kongress med bland annat researrangörer, journalister och influencers med fokus på natur- och kulturturism. I år anordnades den i schweiziska Lugano 3–6 oktober. Till kongressen kommer deltagare från hela världen för att inspireras, väcka intresse, knyta kontakter och bygga relationer. Dalarna representerades av Visit Dalarna tillsammans med ett antal av regionens besöksnäringsföretag. 

– Det är ett viktigt skyltfönster för Dalarna. Dels är det en möjlighet att öka kännedomen om vad vi har att erbjuda, dels ett sätt att generera framtida affärer. Förutom möten och nätverkande anordnade vi egna aktiviteter för att visa vilka vi i Dalarna är och framför allt vad som finns att göra här. Vi riggade en lägerplats utomhus där vi bjöd på after work på dalavis. Vi stekte ”pannkaku” över öppen eld, bjöd på renkorv och blåbärssoppa. Samtidigt kunde våra medföljande företag mingla runt och pitcha sina erbjudanden, säger Johan Engström, affärsutvecklare på Visit Dalarna. 

De dalaföretag som fanns med på mässan var Vasaloppet, Äventyrsgruvan Tuna Hästberg, Anglerman Fishing Adventures, Green Owl Travel, Dalum och Rösjöstugorna.

– Eventet fick ett enormt genomslag och stor uppmärksamhet på plats. Inte minst för sättet vi gjorde det på; prestigelöst och lättsamt, men ändå professionellt. Det finns ett stort intresse för de upplevelser vi presenterade, där till exempel Äventyrsgruvans underjordiska bastu och deras kommande ”dynamite lodge” fick många att haja till. I vanliga fall behöver man jaga uppmärksamhet och intresse från media, influencers och researrangörer. Här var det i stället många som jagade oss. Nu tar vi vara på intresset genom att följa upp affärskontakter och bjuda in till pressbesök. Det här bådar gott för framtiden för Dalarnas besöksnäring, säger Johan Engström.

Enligt Pressmeddelande.

Dela

Relaterade inlägg

Ett nytt miljöinitiativ på Rhodos ska engagera över 17 000 skolelever genom workshops, strandstädningar och utbildningar i...
Thailand går från att vara en vinterfavorit till att nu också locka allt fler svenskar...
För första gången på 15 år ska Disney öppna en helt ny nöjespark. Den nya...
Vy flygbussarna tar ett nytt kliv i sin långa tradition av hållbarhetsarbete. Som första kommersiella...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy