onsdag 17 sep, 2025

AI-kampanj lanserar nytt hotell – THE DOCK

Dela

Hur lanserar man ett hotell som ännu inte finns? THE DOCK, en helt ny hotellupplevelse, öppnar i Södertälje den 19 november. Öppningskampanjen är skapad utan location, filmteam eller statister. I stället har AI använts för att visualisera vad hotellet kommer att bli: en plats där allt kan hända.

Kampanjens scener utspelar sig i hissen – en symbol för rörelse, möten och förväntan. Precis som hissen tar gästerna mellan frukost, konferens och skybaren på 14:e våningen, förflyttar kampanjen betraktaren mellan olika världar. Under parollen “It’s not a stay. It’s a new state of mind.” möter vi ett konferensgäng i Great Gatsby-utklädnad, ett hånglande äldre par och hotellpersonal med en gigantisk discokula som förbereder inför kvällens storslagna fest.

Bakom kampanjen står Tinktur, byrån som förenar reklam- och arkitektkompetens genom samarbetet med Krook & Tjäder.

– Som alltid började vi med en stark idé: i det här fallet hissen, som symbol för hotellet och som vår scen. Och eftersom hotellet fortfarande var en byggarbetsplats blev AI ett sätt att gestalta THE DOCKs stora visioner på ett nytt, spännande och ganska oprövat sätt. Som hjälp för att producera filmerna föll valet på AI-studion Synthetic White, säger Karin Jacobsson, grundare av Tinktur och tidigare partner och kreatör på Forsman & Bodenfors.

Hon fortsätter:

– Vi skrev manus, gjorde moodboards och formade karaktärer, precis som i en vanlig produktion. Sedan lät vi AI jobba. Hundratals genereringar och en hel del AI-regi senare hade vi en kampanj. Det var en väldigt rolig och stundtals lite frustrerande process att se vad AI faktisk är kapabel till. AI-människorna gjorde inte alltid som vi ville, men i slutändan tycker vi resultatet blev riktigt bra sett till verktygets möjligheter och begränsningar.

Även Anders Junger, VD på Winn Hotel Group, ser potentialen i AI-produktioner:

– Att visualisera en plats som ännu inte existerar är en kreativ utmaning. Här har AI blivit ett verktyg för att öppna dörrarna till THE DOCK och visa att det är långt ifrån ett vanligt hotell. Vi har kunnat förmedla en känsla och en atmosfär långt innan gästerna kliver in genom dörrarna, något som tidigare varit nästan omöjligt.

Dela

Relaterade inlägg

Hotellsommaren i Sverige var stark med knappt sex procent fler belagda hotellrum än 2024, enligt...
Över 100 hotellgäster har blivit akut sjuka på ett lyxhotell i Spanien, skriver norska Dagbladet. Det är...
Hotellkedjan Radisson Hotel Group har valt Binero Group för att implementera mediadistributionslösningen Ezystream. ”Potentialen” i...
Bokningssajten Booking.com stäms av över 10.000 europeiska hotell som menar att plattformen under 20 år...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy