Sri Lanka Tourism Promotion Bureau (SLTPB) har under perioden 8–11 september framgångsrikt genomfört Sri Lanka Roadshow 2025 i Norden (Danmark, Norge, Finland och Sverige). Roadshowen avslutades med ett välbesökt B2B-evenemang på Radisson Blu Waterfront i Stockholm.
Syftet med initiativet var att marknadsföra destinationen, återuppbygga förtroendet på marknaden, stärka handelsförbindelserna och lyfta fram Sri Lanka som en attraktiv och säker turistdestination för nordiska resenärer.
Intresset för Sri Lanka som resmål växer stadigt bland nordiska resenärer. Under januari–augusti 2025 besökte 31 261 nordiska turister landet, vilket närmar sig nivåerna från före pandemin 2019, då 59 801 nordiska besökare registrerades. Sri Lanka siktar nu på att nå tre miljoner internationella besökare under 2025 och ser stor potential att återta sin starka position som attraktiv destination på den global turistkartan.
Roadshowen i Stockholm samlade ledande aktörer från researrangörer, DMC-bolag, hotell, flygbolag tillsammans med representanter från Sri Lanka Tourism. Genom workshops, nätverkande och individuella möten skapades nya kontakter och möjligheter till långsiktiga affärspartnerskap mellan Sri Lanka och den nordiska resebranschen.
Sri Lankas ambassadör i Sverige, Kapila Fonseka, höll ett uppskattat välkomsttal tillsammans med Darshana Cabraal, styrelseledamot i SLTPB. Därefter presenterades Sri Lankas mångsidiga turisterbjudande – från landets 26 nationalparker och rika biologiska mångfald till upplevelser inom wellness, kultur och äventyr.
”Sri Lanka är fortfarande en relativt oupptäckt skatt, och vårt land är en av de säkraste och mest fredliga destinationerna i världen för resenärer.” sade ambassadör Kapila Fonseka. ”Jag är övertygad om att denna serie roadshows kommer att lägga grunden för en ny era – där nya partnerskap, innovativa resepaket och marknadsföringsinitiativ kan växa fram och frigöra Sri Lankas ännu outnyttjade potential,” tillade han.
Evenemanget i Stockholm lyftes ytterligare av traditionella dansuppträdanden och en färgstark kulturell inramning. Dessutom fick besökarna ta del av en kvällsgala med middag som inkluderade en modevisning och uppträdanden. Evenemanget mottogs mycket väl och uppskattades av såväl resebranschens representanter som de nordiska besökarna, som uttryckte entusiasm över Sri Lankas mångsidiga och unika reseupplevelser.
”Vi är fast beslutna att vårda dessa nya partnerskap och att säkerställa att Sri Lanka fortsätter att stärka sin position som en eftertraktad, pålitlig och inspirerande destination för nordiska besökare. Jag hoppas innerligt att detta växande engagemang snart återspeglas i statistiken, med ännu fler nordiska resenärer som väljer Sri Lanka som sitt semestermål,” sade Jagath Perera, marknadsansvarig vid Sri Lanka Tourism Promotion Bureau.
Med roadshowen har Sri Lanka ytterligare stärkt sin position på den nordiska marknaden och Sri Lanka ser fram emot att välkomna allt fler nordiska resenärer till landets unika kombination av natur, kultur, äventyr och gästfrihet.
Enligt pressmeddelande.