Malta Tourism Authority (MTA) rapporterar starka resultat från det nya bokningssystemet för Blå Lagunen, som infördes i maj 2025 för att förbättra hållbarheten och besökarupplevelsen på Natura 2000-området.
- Den högsta registrerade koncentrationen av besökare vid Blå Lagunen under juli och augusti noterades på eftermiddagen fredagen den 22 augusti, med uppskattningsvis 3 830 besökare, vilket är en minskning med 68 % jämfört med topparna under sommaren 2024.
- Under sommaren noterades ett genomsnitt på 1 979 besökare per tidslucka i det nya bokningssystemet för Blå Lagunen.
Bokningssystemet är en av flera åtgärder som infördes i sommar för att öka den miljömässiga hållbarheten vid Blå lagunen, ett Natura 2000-område, och förbättra besökarnas upplevelse. MTA har också anlitat det internationellt erkända arkitekt- och designkontoret Mizzi Studio för att ta fram långsiktiga förslag på hur man kan bevara områdets naturliga skönhet och samtidigt säkerställa ekologisk balans och hållbar allmän tillgång. Förslagen, som diskuteras med olika intressenter, däribland icke-statliga organisationer, kommer att läggas fram för offentlig konsultation inom de närmaste veckorna.
Carlo Micallef, VD för Maltas turistmyndighet, kommenterade resultaten så här: ”Genom att kontrollera antalet besökare under högsäsong och sprida flödena hjälper bokningssystemet oss att skydda Blå Lagunen och ge besökarna en bättre upplevelse. Dessa förbättringar visar hur effektiva de åtgärder vi hittills vidtagit är, och hur fast beslutna Team Blue Lagoon och våra partnerorganisationer är att fortsätta arbeta i den riktning vi valt.”
Vice premiärminister och utrikes- och turistminister Ian Borg uttalade:” Team Blå Lagunens insatser i sommar är det första konkreta steget för att förbättra hållbarheten i driften av denna nationella pärla och Natura 2000-område. Resultaten är uppmuntrande – ett viktigt första steg mot en långsiktig och hållbar återställning samt en bättre upplevelse för besökarna.”
Enligt Pressmeddelande.