Nordic Leisure Travel Group, med varumärkena Ving i Sverige och Norge ingår, Spies i Danmark och Tjäreborg i Finland, ingår ett nytt nordiskt byråsamarbete för att ta sin kommunikation till nästa nivå. För att skapa större affärseffekt i en bransch där många aktörer kommunicerar på liknande sätt har man valt att gå en ovanlig väg och para ihop två byråer från två olika länder till ett gemensamt nordiskt team. Svenska Perfect Fools och danska Robert/Boisen+Like-Minded har valts ut för ett långsiktigt samarbete med ansvar för att utveckla och förvalta Nordic Leisure Travel Groups (NLTG:s) kommunikationskoncept.
Fokus ligger på att stärka effekten av koncernens kommunikation och säkerställa genomslag på alla marknader.
– Resebranschen är hårt konkurrensutsatt, och kommunikationen tenderar ofta att bli generisk. Vi ville hitta ett nytt sätt att arbeta – med ett starkt nordiskt perspektiv, men också med mod och kreativ höjd grundad i konsumentinsikter. Därför satte vi samman ett team som kombinerar olika styrkor och arbetar integrerat över marknadsgränser. Vi har dessutom tidigt involverat kreatörer i Norge och Finland för att säkerställa att konceptet får samma kraft på alla våra tre marknader, säger Camilla Everberg, CMO på Nordic Leisure Travel Group.
Under pitchprocessen tog NLTG själva initiativ till att matcha ihop de två byråerna, inte som konkurrenter, utan som samarbetspartners. Båda valdes ut för sin förmåga att kombinera kreativitet med struktur, tempo och affärsdriv.
– Vi såg tidigt att det fanns samsyn i kultur, ambition och arbetsprocesser. Genom att få ihop ett gemensamt team som jobbar tätt med oss i både Stockholm och Köpenhamn får vi en lösning som är både lokal och nordisk, både djup och snabb, säger Everberg.
Perfect Fools förvärvades i somras av mediebyrån Tre Kronor Media och det internationella teknik- och martechbolaget Making Science. Tillsammans har man byggt ett unikt erbjudande som kombinerar strategi, kreativitet, media och tech, med målet att skapa kommunikation som ger verkliga affärsresultat.
– Att få jobba med tre så ikoniska varumärken är fantastiskt i sig. Men det som verkligen gör det här uppdraget speciellt är att vi får arbeta med en uppdragsgivare som är både ambitiös och modig, som vågar testa nya samarbeten och metoder för att skapa kommunikation som faktiskt påverkar affären. Det passar oss perfekt, säger Klas Lusth, vd på Perfect Fools.
Byråteamet arbetar nära NLTG:s marknadsorganisation i både Stockholm och Köpenhamn, med gemensamt ansvar för strategi, idé, exekvering och lokal anpassning i varje marknad.