Andreas Cederlund kliver in som en nyckelspelare i teamet och kommer att ha en viktig roll i att positionera Sveriges arktiska resmål i världen. Andreas kommer närmast från konsultsidan där han arbetat med kommunikation och marknadsföring för bland annat Fjällräven och kulturfestivalen Kiruna Kultura.
– Vi är jätteglada att välkomna Andreas till vårt fantastiska team. Besöksnäringen i Norrbotten har gjort en fenomenal utvecklingsresa de senaste 10 åren. Den internationella positionen stärks varje dag och skapar ett sammanhang för länets besöksnäringsföretag. Andreas kommer att ha en viktig roll i att fortsatt öka reslusten till Sveriges arktiska resmål, säger Annika Fredriksson, vd Swedish Lapland Visitors Board.
I rollen Som Head of Promotion & PR kommer Andreas att arbeta med positionering och utveckling av resmålsvarumärket genom taktiska marknadsinsatser och aktiv PR-bearbetning. Målet är att engagera och aktivera den potentiella gästen. Med hundratals pressbesök de senaste åren är Sveriges arktiska resmål eftertraktat och har högt nyhetsvärde bland resepress världen över – här har Andreas en viktig roll i att samverka med internationella mediaaktörer.
Tillbaka där allt började
Andreas, som är född och uppvuxen i Kiruna, flyttade i väg för studier men kom sedan tillbaka för att jobba med marknadsföring och kommunikation på Björkliden Fjällby. Kärleken tog honom senare till Stockholm men han har ofta återkommit till sina hemtrakter, både privat och i arbetet. Under sina 13 år som Head of Global Brand experiences på Fjällräven var han bland annat med och tog vandringseventet Fjällräven Classic utomlands. Nu tar han med sig sina erfarenheter från outdoorbranschen in i sitt nya uppdrag.
– Swedish Lapland Visitors Board har funnits på min radar i många år och när den här möjligheten dök upp kändes det helt rätt. Regionen ligger mig varmt om hjärtat, det känns som att komma hem både arbetsmässigt, mentalt och kroppsligt. Att inspirera människor att resa hit och möta människorna och platsen är en ynnest, säger Andreas och fortsätter:
– Det är välbelagt att de som vistas i naturen kommer att göra mer medvetna val för att bevara den, och kan vi vara med och bidra till det är jag nöjd.
Osäkra omvärldsfaktorer och ökat intresse för arktiska Sverige som resmål där resvanor, resmönster och beteenden förändras snabbt gör att marknads- och kommunikationsarbetet hela tiden måste utvecklas.
– Andreas erfarenheter kommer att vara en stor tillgång för vår fortsatta utveckling och strävan mot att vara Arktis mest ansvarsfulla resmål, säger Annika Fredriksson.
Enligt Presmeddelande.