lördag 10 maj, 2025

Boeing: Vi har löst problemen

Dela

Boeing påstår att företaget löst problemen med det automatiserade kontrollsystem som tros ligga bakom de två dödliga olyckor där flygplansmodellen 737 Max 8 varit inblandat.

Piloter har utbildats i ändringarna, men frågan är om korrigeringarna räcker för att modellen ska få flyga igen.

Hundratals piloter och andra samlades under onsdagen för att delta vid en genomgång av de ändringar som amerikanska flygplanstillverkaren Boeing gjort avseende den olycksdrabbade flygplansmodellen 737 Max 8.

Utbildningen hölls vid Boeings fabrik i Renton strax utanför Seattle i delstaten Washington, där 12.000 anställda arbetar med att bland annat montera ihop den omdebatterade 737 Max 8.

”Vi kommer att göra allt vi kan för att säkerställa att olyckor som den här inte händer igen”, säger Mike Sinnett, Boeings viceordförande för produktstrategi, för journalister på plats, syftandes på Ethiopian Airlines krasch utanför Addis Abeba.

Enligt bolaget har man löst problemen med det automatiserade kontrollsystemet MCAS, bland annat genom en uppdatering av planets mjukvara. Förra helgen informerades piloter från fem flygbolag om ändringarna och testade dem i en flygsimulator.

737 Max 8-plan har varit inblandade i två dödliga olyckor inom ett halvår, varav den senaste skedde i Etiopien den 10 mars. Experter har pekat på likheter mellan olyckorna och det finns teorier om att MCAS-systemet, ett system som ska förhindra överstegring (stallning), i båda fallen fått flygplanens nos att peka nedåt trots upprepade försök från piloternas sida att korrigera riktningen

Enligt The New York Times så har flygsimuleringar som försökt att återskapa problemen som tros ha orsakat den misstänkta olyckan i Indonesien förra året visat att piloten bara hade 40 sekunder på sig att undvika en katastrof.

”De som var inblandade i testen (av systemet) hade inte till fullo förstått hur kraftfullt systemet var innan de flög planet i en 737-simulator”, skriver tidningen.

Enligt Boeing kommer MCAS inte länge att återkommande försöka korrigera planet om piloten försöker återta kontrollen, och kommer att kopplas ut om två sensorer skickar motstridiga data. Boeing kommer också att installera en varning, som berättar för piloten att de två sensorerna inte synkar med varandra.

USA:s luftfartsverk FAA kommer att utvärdera åtgärderna, vilket blir tongivande för beslutet om flygförbudet ska komma att hävas.

Källa:TT

Dela

Relaterade inlägg

British Airways-ägaren IAG väntas beställa cirka 30 flygplan av modellen 787 Dreamliner, plus en option...
I april hade Norwegian 1 931 550 passagerare medan Widerøe hade 334 228 passagerare, totalt...
Flygbolaget SAS kommer att genomgå en ”organisational reset”, bekräftar kommunikationschefen Alexandra Lindgren Kaoukji. Ett mejl Aftonbladet...
Förseningar, förlorat bagage eller inställda flyg, de flesta människor har någon gång upplevt ilska och...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy