Danmarks regering gör en kraftfull satsning på turism. Totalt avsätts närmare 160 miljoner danska kronor för att stärka landets attraktionskraft genom investeringar i både mat- och cykelturism. Satsningen ska långsiktigt bidra till att befästa Danmarks position som en hållbar och konkurrenskraftig destination på den internationella marknaden.
40 miljoner till mat- och gastroturism
Över 40 miljoner danska kronor går till att stärka Danmarks roll som internationell mat- och gastrodestination. Ett nytt rådgivande organ inrättas för att ta fram strategiska rekommendationer för framtiden.
– Danmark har redan en stark position som mat– och gastrodestination. En tredjedel av de utländska turisterna anger matupplevelser som reseanledning, och regeringens satsning kommer ytterligare att stärka vår konkurrenskraft på lång sikt, säger Katja Moesgaard, vd för VisitDenmark.
Danmark är känt för sina Michelinstjärnor och det nya nordiska köket, men även för lokala råvaror och traditionella rätter. Från gårdsbutiker och rökerier till gastronomiska pärlor i städerna lockar maten turister året runt.
– 36 % av de utländska turisterna anger mat som reseanledning
– 9 av 10 är nöjda med sina matupplevelser i Danmark
114 miljoner till cykelprojekt
Regeringen investerar dessutom över 114 miljoner danska kronor i fyra nya nationella cykelprojekt på Jylland, Fyn och Själland. Satsningen omfattar nya cykelvägar, säkrare korsningar och bättre tillgång till natursköna områden.
Därtill avsätts 5 miljoner kronor till en studie som ska förbättra cykelparkering och tillgänglighet vid Köpenhamns centralstation, för att underlätta kombinationen av cykel och tåg.
Enligt Pressmeddelande.