Wednesday 24 Jun, 2026

Nobinas it-haveri avhjälpt: ”Inget som tyder på cyberattack”

Remove

Ett it-haveri hos kollektivtrafikföretaget Nobina påverkade busstrafik i hela Norden på måndagsförmiddagen. Nu uppges problemet vara åtgärdat.

”Vi har fått systemet att fungera, men det är fortfarande lite segare än vanligt”, säger Niklas Torslund på Nobinas pressjour till TT.

Problemet uppdagades vid 04-tiden natten till måndagen och ledde till att Nobina fick informera förare om körscheman manuellt.

Flera län i Sverige rapporterade om störningar i kollektivtrafiken, bland annat Halland där bussturer ställdes in i hela länet. Problem uppstod även i Norge och Finland där bland andra Yle rapporterade om förseningar och inställda avgångar.

Skånetrafiken uppger att de fortfarande saknar teknisk kommunikation med ett flertal bussar i länet.

”Det kan vara en eftersläpning. Så länge det inte flyter på som vanligt har vi meddelandet om störningar ute på vår hemsida”, säger Theresia Swanholm, pressansvarig på Skånetrafiken.

Enligt Nobina kan det förekomma eftersläpningar under dagen.

”Det är för tidigt att säga att systemet är stabilt, och att vi har gått tillbaka till en vanlig måndag”, säger Niklas Torslund.

Det är även för tidigt att slå fast en orsak bakom haveriet som uppstod i två datahallar och som ledde till att internet slogs ut.

”I nuläget finns det inget som tyder på en cyberattack”, uppger Niklas Torslund.

”Vi jobbar på att reda ut det. Nästa steg blir att försäkra oss om att det inte händer igen. I nuläget har vi inte hittat något som tyder på att det hänt något utifrån.”

Source: TT-DI.SE

Remove

Related posts

John Malkovich fronts Croatia's new commercial as the Croatian Tourist Board launches the international campaign ”Croatia –...
The agreement between the USA and Iran has already affected Swedes' holiday plans. Since it was made public that the USA...
The government of Cuba has presented 176 measures intended to take the country out of the severe crisis...
After several hours of disruption, trains are once again running between Malmö and Copenhagen. This is according to Skånetrafiken after Wednesday evening's...

Popular posts

Our website uses cookies. Read more about our use of cookies: Privacy policy