tisdag 16 sep, 2025

EU-förslag riskerar försämra konsumentskyddet för resor

Dela

Foto:Svenska Resebranschföreningen
EU-kommissionen har just lagt fram ett antal förslag om justeringar i EU:s regelverk för resesektorn.

Initiativet har som syfte att komma till rätta med tillkortakommanden som blev tydliga under pandemin. Huvuddragen i förslagen är att säkra att leverantörer återbetalar i samband med inställda resor samt göra resandet via flera transportslag smidigare.

Förslaget som kommissionen la fram i veckan har mötts av blandade reaktioner. Svenska Resebranschföreningen (SRF) välkomnar åtgärderna för att öka tydligheten i regelverken och samtidigt man påskyndar leverantörers återbetalningar. Leverantörer som flygbolag och hotell kommer att tvingas återbetala till researrangörer inom 7 dagar efter att en resa ställts in.

Under pandemin förekom det att leverantörer väntade i upp mot ett och ett halvt år på att återbetala till arrangörer. Däremot är förslaget om att begränsa förskottsbetalningar av paketresor fel väg då det kommer att driva upp priserna och drabba mindre och medelstora resebolag. Samtidigt kommer konsumentskyddet att försvagas då fler kommer att välja bort paketresor som har ett skydd och ger resenären trygghet. Förslaget kritiseras också för att sakna de nödvändiga verktyg som krävs för att effektivt hantera större kriser som pandemin eller askmolnet 2010.

I nuvarande regelverk med resegarantier får paketresenärerna sina förskottsbetalningar skyddade mot researrangörens insolvens. SRF anser att det övergripande konsumentskyddet skulle förbättras om detta skydd utvidgades till att omfatta fristående tjänster, särskilt luftfart. Det finns idag inget skydd när ett flygbolag går i konkurs.  SRF understryker behovet av att reglerna för paketresor får ett bredare tillämpningsområde för att gynna en större del av EU-medborgarna.

Kommissionen föreslår också att resor där det förekommer flera trafikslag skall göras smidigare genom att transportörer får ett utökat ansvar vid förseningar och inställda avgångar.
– När man läser både förslagen om passagerares rättigheter och om paketresor, finns det tyvärr en tydlig obalans mellan paketarrangörer och flygbolag när det gäller att skydda konsumenternas förskottsbetalningar. Paketresebranschen tog på sig ansvaret för krisen under pandemin, medan leverantörerna vältrade likviditetskrisen på förmedlande resebolag. Vi välkomnar dock förslaget om återbetalningar och utökat ansvar för transportörer, säger Didrik von Seth Generalsekreterare i SRF.

Enligt Pressmeddelande.

Dela

Relaterade inlägg

Avtalet effektiviserar leverantörshanteringen och samordnar supporten, vilket gör det möjligt för hotellägare att licensiera affärskritiska...
Det har skett en kraftig nedgång av antalet turister på semesterön Mallorca på sistone. Protesterna...
Sommarens siffror visar att turismen har gjort en stark comeback. Antalet gästnätter i Sverige under...
Nu lanserar Visit Sweden ett nationellt API, Application Programming Interface, som en av de första...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy