Finnair har erhållit det högsta betyget, Five Star Global Official Airline Rating, från Airline Passenger Experience Association (APEX) för 2026. Utmärkelserna baseras på certifierad feedback från resenärer, där över en miljon flygningar med närmare 600 flygbolag världen över har utvärderats.
– Denna utmärkelse har en särskild betydelse för oss eftersom den speglar våra kunders röster. Den är ett bevis på vårt teams engagemang för att varje dag förbättra våra kunders reseupplevelse, säger Eerika Enne, Head of Inflight Customer Experience på Finnair.
Detta är det fjärde året i följd som Finnair mottar den prestigefyllda femstjärniga utmärkelsen, grundad på neutral och oberoende feedback från passagerare. APEX är ett globalt nätverk som samlar världens ledande flygbolag, leverantörer och samarbetspartners.
– Jag är stolt över det arbete vårt team har åstadkommit – och fortsätter att driva – för att säkerställa att vi även framöver lever upp till denna höga standard. Vi vill rikta ett varmt tack till våra kunder för deras erkännande och för att de väljer Finnair, fortsätter Enne.
Att förstå kundernas behov utgör kärnan i Finnairs verksamhet. Särskild vikt läggs vid operativ punktlighet och pålitlighet, som i augusti 2025 uppgick till 99,3 procent, samt vid en sömlös kundresa – från digitala kanaler och kundservice till upplevelsen ombord och kabindesign. Under det senaste året har Finnair förnyat kabinerna i hela sin långdistansflotta, öppnat en ny och större lounge på Schengen-sidan av Helsingfors-Vanda flygplats samt påbörjat moderniseringen av kabinerna i sina Embraer-flygplan.