torsdag 13 nov, 2025

Finnlines delårsrapport januari–september 2025

Foto: Finnlines

Dela

Finnlines VD Thomas Doepel kommenterar delårsrapporten: “Årets första nio månader bekräftar att vi åter är på rätt spår. Rationaliseringen av vår RoRo-flotta och de investeringar som gjorts inom passagerartrafiken har lagt grunden för det tillfredsställande resultatet. Passagerarverksamhetens omsättning ökade med 7,2 miljoner euro och uppgick till rekordhöga 89,5 miljoner. Tillsammans med minskad skuldsättning och lägre räntor förklarar detta den betydande resultatförbättringen.

Finnlineskoncernens omsättning januari–september 2025 uppgick till 547,1 miljoner euro (547,2 miljoner euro år 2024). Rörelseresultatet (EBIT) var 74,5 miljoner euro (72,3 miljoner euro år 2024). Resultatet för 2024 inkluderar vinster från försäljningen av tre fartyg, redovisade under övriga rörelseintäkter. Det operativa rörelseresultatet (EBIT) förbättrades därmed med 17,6 miljoner euro jämfört med föregående år.

Periodens resultat uppgick till 68,4 miljoner euro (52,1 miljoner euro år 2024).

Under rapportperioden transporterade Finnlines 592 000 godsenheter, 51 000 personbilar och 871 000 ton icke-enhetsgods. Totalt reste 831 000 privatpassagerare och yrkesförare med oss.

Sjöfartsbranschen har länge varit engagerad i miljöansvar, och sektorn har ett tydligt mål. FN:s internationella sjöfartsorganisation (IMO) har satt som mål att uppnå globalt koldioxidneutral sjöfart senast 2050. I mitten av oktober röstade dock IMO för att skjuta upp diskussionerna kring det så kallade Net Zero Framework. Det är tydligt att nationella intressen fortsatt påverkar besluten, vilket skapar osäkerhet kring övergången till grön sjöfart. Trots detta förblir Finnlines lika engagerat som alltid i att uppnå sina miljömål.

Finnlines har i årtionden arbetat för att erbjuda ekonomiskt och miljömässigt hållbara tjänster. Företaget har gjort omfattande investeringar för att öka energieffektiviteten och förnya flottan. Under de senaste två decennierna har Finnlines beställt eller köpt tjugo fartyg, med totala investeringar på nästan två miljarder euro. Därtill har över 200 miljoner euro investerats under det senaste decenniet i uppgraderingar av den befintliga flottan.

I april 2025 tillkännagav Finnlines ett nytt investeringsprogram som omfattar tre nya metanoldrivna RoPax-fartyg, planerade att tas i drift på rutten mellan Finland och Tyskland 2028–2029. Dessa investeringar kommer att spela en avgörande roll för att uppnå målet om ett betydligt lägre miljöavtryck.

Samtidigt utvecklar vi kontinuerligt andra sätt att minska våra kunders koldioxidavtryck. Detta sker genom att införa koldioxidsnåla transportlösningar, elektrifiera fartygsdriften, använda biobränslen, förbättra utnyttjandet av tonnage och utveckla vårt ruttnätverk. Genom att erbjuda våra kunder ett kostnadseffektivt och praktiskt intermodalt alternativ till vägtransporter kan vi spela en central roll i den gröna omställningen.

Finnlines är fortsatt engagerat i att utveckla sina kommersiella rutter mellan Sverige och Polen, Finland och Polen samt de nyligen introducerade förbindelserna mellan Polen och Belgien, Frankrike, Storbritannien och Spanien. Den nya förbindelsen möjliggör en direkt koppling från Polen till Grimaldi Groups globala nätverk, med länkar till Fjärran Östern, Mellanöstern, Medelhavet, Västafrika, Sydamerika och USA:s östkust.”

Bilaga

Financial review January–September 2025

Enligt Pressmeddelande

Dela

Relaterade inlägg

Stena Line förvärva bolaget NLC Ferry Ab Oy/Wasaline och därmed ta över driften av färjelinjen...
Tallink Grupp tar ytterligare ett viktigt steg mot en mer hållbar sjöfart. Rederiets nyaste shuttlefartyg...
Det blev kaos på Viking Line-färjan när den anlände till Stockholm på lördagskvällen, enligt flera...
Tallink Silja Line tar nästa steg i utvecklingen av sin medlemsklubb Club One. Den uppdaterade...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy