Anmälningar om stökiga passagerare blir allt vanligare på svenska flyg.
– Det är allvarligt att en negativ trend ökar. Det handlar ytterst om flygsäkerhet, säger Johan Westin, flyginspektör.
I början av augusti tvingades ett TUI-plan på väg mot Stockholm mellanlanda i Spanien. En kvinna betedde sig så pass illa att flygturen inte kunde fortsätta. Kvinnan som enligt vittnen luktade alkohol blev våldsam och drog en annan passagerare i håret.
Det är bara en av flera liknande incidenter på svenska flyg de senaste åren.
– Man ser en tydlig trend i statistiken och det är att passagerare inte följer instruktioner, säger Johan Westin, flyginspektör på Transportstyrelsen och tidigare pilot.
Han har själv tvingats mellanlanda i Tyskland efter att två passagerare bråkat.
– Det är inte trevligt, men man får ta hand om det, säger han.
Anmälningar ökar
Statistik från myndigheten visar att rapporterade händelser med ”stökiga passagerare” ombord på svenska passagerarflyg ökar de senaste åren.
2022 rapporterades 178 sådana händelser in och 2024 503 incidenter. Fram till i maj i år har 142 rapporter kommit in. Under pandemiåren 2020-2022 var antalet flyg färre, något som också kan få effekt på antalet anmälningar.
Det kan handla om passagerare som är påverkade av alkohol och droger, vägrar följa säkerhetsinstruktionerna (till exempel använda säkerhetsbälte eller slå av elektronik), konfronterar andra verbalt eller fysiskt samt hotar eller sexuellt trakasserar.
– Sen finns det också mer flygsäkerhetsrelaterade och farliga händelser där passagerare kanske börjar förstöra något ombord, försöker ta sig in i cockpit eller öppna nödutgångar, säger Johan Westin.
Transportstyrelsen för bara statistik och det är flygbolagen själva som utreder och hanterar händelserna, som i vissa fall kan polisanmälas.
”Handlar om sociala koder”
Johan Westin tror att ökningen har flera orsaker. En är att det i dag finns olika biljettkategorier och regler hos olika flygbolag, vilket kan skapa förvirring och irritation bland resenärerna.
– Man köper sin biljett och man kanske inte förstår att man bara får ha med sig handbagage under stolen. I Europa försöker man nu ena de här reglerna så att det ska bli enklare att resa, säger han.
Men den främsta förklaringen är att många inte vet hur man beter sig socialt.
– Det handlar om den sociala koden, hur vi beter oss mot varandra i samhället. Där ser vi en väldigt tydlig trend. Man tänker att stökiga passagerare beror på alkohol, och det är en viktig faktor, men ungefär 40 procent av incidenterna är alkoholrelaterade, resten handlar om att man är socialt stökig och inte följer instruktioner, säger Johan Westin.
Har folk blivit sämre på att följa sociala regler?
– Ja, det tycker jag.
Kan hota flygsäkerheten
Transportstyrelsen har samlat en arbetsgrupp med alla svenska flygbolag, restauranger och butiker på flygplatserna, fackföreningar, polisen och flygplatspersonal. Syftet är att ta fram åtgärder för att minska problemet.
Till syvende och sist påverkas flygsäkerhet, menar Johan Wedin, och problemet rör hela reseprocessen, från incheckning och säkerhetskontroll till boarding.
– Det är allvarligt att en negativ trend ökar. Vi vill inte ha något problem med flygsäkerheten, utan att både anställda och resenärer ska ha en behaglig arbetsplats och resa. Det är inte så att flygsäkerheten är allvarligt hotad men det är något vi behöver få bukt med. Vi vill ju att man ska kunna utrymma ett flygplan på 90 sekunder, säger Johan Westin.
Varför släpps de här passagerarna ombord?
– Det är huvudfrågan och det vi försöker att utreda. Vi vill inte ha de här personerna ombord. Då kanske det behövs bättre information, kampanjer eller tydligare regler.
Källa: Expressen.se
ANMÄLNINGARNA ÖKAR
Rapporterade händelser med ”unruly passengers” för svenskregistrerade flyg. Under pandemiåren 2020-2023 var antal flygresor färre.
2020 69 incidenter
2021 86 incidenter
2022 178 incidenter
2023 288 incidenter
2024 503 incidenter
2025 (fram till maj) 142 incidenter
Källa: Transportstyrelsen