Copenhagen Airports A/S kommer ut från första halvåret med ett resultat före skatt på 595 miljoner DKK. Reslusten i världen är fortfarande hög och under årets första sex månader passerade rekordmånga resenärer terminalerna.
Köpenhamns flygplats 100-årsjubileum ser ut att bli ett rekordår i flygplatsens historia. Under årets första sex månader reste 14,9 miljoner passagerare via terminalerna, vilket är åtta procent mer än första halvåret förra året och det högsta antalet passagerare någonsin.
– Det finns en stor vilja och behov av att resa och vi ser en fortsatt ökning av antalet resenärer som använder flygplatsen. Det gäller både danska resenärer, som utgör ungefär en tredjedel av alla resenärer, och internationella resenärer som besöker Danmark eller är på väg ut i världen, säger Christian Poulsen, vd för Köpenhamns flygplats.
Copenhagen Airports A/S kommer ut ur första halvåret med en vinst på 595 miljoner DKK före skatt och en total omsättning på 2 541 miljoner DKK. Det är en förbättring jämfört med förra året, då första halvåret resulterade i en vinst på 491 miljoner danska kronor före skatt och de totala intäkterna uppgick till 2 355 miljoner danska kronor.
”Jag är nöjd med resultatet för det första halvåret. Detta är som förväntat och antalet resenärer är i linje med vår prognos. Vi ser ännu inte att det geopolitiska läget har påverkat det internationella resmönstret nämnvärt, men vi håller naturligtvis ett öga på utvecklingen, säger Christian Poulsen.
Ökad omsättning
Under årets första sex månader uppgick de totala intäkterna på flygplatsen till 2 541 miljoner DKK, vilket är en ökning med åtta procent jämfört med förra året.
Flygets intäkter från flygtrafiken landade på 1 548 miljoner DKK under första halvåret 2025, vilket är 122 miljoner DKK mer än föregående år, vilket motsvarar en ökning med nio procent.
Icke-luftfartsrelaterade intäkter, det vill säga intäkter från köpcentrum, parkeringsverksamhet, uthyrning av byggnader och lokaler samt hotell på flygplatsen, slutade på 993 miljoner danska kronor, vilket är en ökning med sju procent jämfört med föregående år. Tillväxten påverkas negativt av att flera butiker och matställen är tillfälligt stängda på grund av det pågående byggprojektet med utbyggnaden av Terminal 3 som ska stå klar 2028.
Fler resor via Köpenhamn
En allt större del av passagerarna på Köpenhamns flygplats är transferpassagerare som använder flygplatsen som ett stopp på sin resa längre ut i världen. Under första halvåret passerade 3,3 miljoner transferpassagerare flygplatsen, vilket är hela 23 procent fler än samma period förra året.
– Ökningen av transferpassagerare innebär att vi befäster vår position som norra Europas största transportnav. Mer än var femte resenär som passerar flygplatsen är på mellanlandning och på väg ut i världen, säger Christian Poulsen.
Nio av tio transferpassagerare kommer via Köpenhamn med SAS-flyg från bland annat Skandinavien, Baltikum, Nordeuropa och övriga Danmark. Den stora andelen transferpassagerare bidrar till fler interkontinentala rutter till och från Köpenhamn.
– Goda förbindelser till hela världen bidrar till att locka utländska företag och arbetskraft till Danmark, på samma sätt som nya direktlinjer gör det lättare för danska företag att ta sig till resten av världen. Det har ett värde för hela samhället, säger Christian Poulsen.
Nya rutter och destinationer
Fler flygbolag och passagerare väljer att flyga till och från Köpenhamns flygplats. Under årets första sex månader öppnades 29 nya linjer, vilket innebär att det blev 334 linjer från Köpenhamn till 171 olika destinationer.
– Vi arbetar hela tiden för att vara en effektiv och attraktiv flygplats för både flygbolag och resenärer. Så vi är naturligtvis mycket glada över att flygbolagen etablerar nya linjer från Köpenhamn, där flera av linjerna till och med går till helt nya destinationer. Det ger resenärer från Danmark och södra Sverige fler möjligheter att komma ut i världen – och minst lika viktigt, det underlättar för utländska turister och affärsresenärer från hela världen att ta sig till Köpenhamn och resten av Danmark, säger Christian Poulsen.
De allra flesta nya linjer ligger inom Europa, som står för mer än 85 procent av den totala trafiken från Köpenhamns flygplats.
Framsteg för flera flygbolag
SAS, Norwegian och Ryanair, som är de tre största flygbolagen på Köpenhamns flygplats, upplever alla en ökning av antalet passagerare till och från Köpenhamn. De tre bolagens sammanlagda passagerarandel under första halvåret uppgick till 62 procent – en ökning från 57 procent samma period föregående år.
– Det är av stor betydelse för oss när flygplatsens flygbolag växer nu. Det är mycket positivt och vi ser fram emot att välkomna ännu fler resenärer. Alla tre företagen är baserade i Köpenhamn, så det bidrar till att skapa fler arbetstillfällen på och runt flygplatsen när det går framåt, säger Christian Poulsen.
SAS har valt att göra Copenhagen Airport till sitt globala nav och bolaget har hittills ökat sin närvaro på flygplatsen med 18 nya linjer och fler avgångar på ett antal befintliga linjer. Under årets första sex månader ökade SAS sin andel av passagerarna på flygplatsen med 22 procent jämfört med föregående år, så att bolaget under första halvåret stod för 37 procent av den totala trafiken på Köpenhamns flygplats.
Ny säkerhetskontroll med datortomografer
Köpenhamns flygplats utvecklas ständigt för att fortsätta vara en attraktiv och effektiv flygplats. I början av maj öppnades de första fem nya köerna i flygplatsens säkerhetskontroll med ny teknik och 3D-scanners.
Invigningen är ett stort steg på vägen mot framtidens säkerhetskontroll som blir klar nästa vår med totalt 20 nya köer, varav ytterligare sex körfält blir klara för resenärer redan i november.
Bland de nya tekniska lösningarna finns datortomografer som kan generera 3D-bilder av innehållet i passagerarnas handbagage. Detta gör det lättare att identifiera eventuella föremål som inte får flyga, samtidigt som passagerarna får en enklare och smidigare väg genom säkerhetskontrollen, där de kan lämna all teknik i handbagaget, samt behålla klocka och bälte på.
Biodiesel och el från havsbaserade vindkraftverk
Det ökande antalet passagerare leder till en större klimatpåverkan och omställningen av flyget är en av branschens viktigaste uppgifter.
– Vi har ett ambitiöst mål att minska utsläppen från vår egen verksamhet med minst 90 procent till 2030 jämfört med 2019 års nivåer. Vi kommer att kompensera för de återstående utsläppen genom investeringar i erkända klimatkrediter, säger Christian Poulsen.
Målet omfattar utsläpp från energi som förbrukas i flygplatsens byggnader, fordon och utrustning. Köpenhamns flygplats är i färd med att elektrifiera fordon och utrustning och den 1 juli gick flygplatsen över till att använda HVO-biodiesel i sina egna dieselfordon, till exempel stora brandbilar och snöröjningsmaskiner. HVO biodiesel tillverkas av restolja och har en klimatpåverkan som är upp till 90 procent lägre än fossil diesel.
Dessutom har flygplatsens elförbrukning sedan början av året täckts med förnybar energi. Detta sker via ett så kallat Power Purchase Agreement med Vattenfall, som är kopplat till två danska vindkraftsparker i Nordsjön.
– Vi är på god väg att nå våra mål för 2030 med initiativ som minskar flygplatsens egna utsläpp. Men den största utmaningen för branschen är utsläppen från flyget, som bara kan minskas genom att använda fossilfria flygbränslen. Utvecklingen går åt rätt håll, men den går långsamt och kräver politisk vilja för att främja produktionen av fossilfria drivmedel, säger Christian Poulsen.
Statens köp av flygplatsen
I december förra året meddelade finansdepartementet att en politisk överenskommelse hade nåtts där den danska staten skulle ta över majoriteten av aktierna i Copenhagen Airports A/S.
Europeiska kommissionen har godkänt den danska statens förvärv av det bestämmande inflytandet i Copenhagen Airports A/S. ATP, som för närvarande är majoritetsägare i flygplatsen, har meddelat att villkoren för att överföra det kontrollerande innehavet i Copenhagen Airports A/S till den danska staten har uppfyllts.
ATP förväntar sig att den danska staten kommer att lämna ett budpliktserbjudande till övriga aktieägare att köpa aktier under oktober.
Utsikter för 2025
Köpenhamns flygplats förväntar sig att tillväxten i antalet passagerare kommer att fortsätta under resten av året och nå cirka 32 miljoner år 2025, vilket förväntas resultera i en omsättningstillväxt på åtta procent.
Om passagerarantalet når cirka 32 miljoner är det troligt att resultatet före skatt för hela 2025 kommer att ligga mellan 1,45 och 1,65 miljarder danska kronor.
Utsikterna för det finansiella resultatet är dock osäkra på grund av den geopolitiska och makroekonomiska situationen, vilket potentiellt kan påverka reslusten och därmed de finansiella utsikterna negativt.
Enligt Pressmeddelande.