Idag utför AI-agenter redan enkla uppgifter och fungerar som medhjälpare till mänskliga medarbetare för att hjälpa dem att uppnå mer. I framtiden kommer multiagent-system, som består av många olika AI-agenter som kan kommunicera med varandra, att automatisera komplexa uppgifter i allt större utsträckning. Dessa små programkoder använder en kombination av maskininlärning och generativ AI för att på ett intelligent sätt svara på frågor eller utföra hela uppgifter. De kan agera självständigt, proaktivt lösa problem och samtidigt anpassa sig till förändringar i sin omgivning.
Wolfgang Krips, SVP, Corporate Strategy, Amadeus:
”På grund av vikten av ostrukturerad information ingår resebranschen i en grupp sektorer, tillsammans med e-handel och utbildning, som har störst potential att förändras positivt med AI-agenter och alla tillhörande möjliggörare, såsom moderna dataplattformar.
Från att hitta den optimala resan till att organisera verksamheten på en flygplats har många av de ”problem” vi försöker lösa inom resebranschen liknande egenskaper. De kräver analys av stora mängder ostrukturerade data, som ofta är isolerad och svår att komma åt. Därefter krävs intelligenta beslut baserade på analysen, vilket resulterar i en åtgärd – kanske att boka en flygning eller tilldela ett flygplan till en viss gate. Nedströms system och intressenter måste sedan uppdateras.
AI-agenter kan automatisera denna typ av arbete. De kan flexibelt få tillgång till data om resenären tillåter det och tillämpa alltmer avancerad resonemang för att rekommendera den bästa åtgärden. Viktigt är att de också kan vidta den åtgärden och automatiskt uppdatera de system som krävs. Det är därför vi på Amadeus ser generativ AI som ett genuint genombrott som bara kommer en gång per generation.
Amadeus och Microsoft har nyligen tagit fram en rapport som undersöker potentialen för agentbaserad AI i resebranschen.
Studien fokuserar på användningsfall för AI-agenter som driver operativ effektivitet för flygbolag, flygplatser, resesäljare och hotell- och restaurangföretag. Den ger initiala detaljer om den första omgången av sex AI-agenter som för första gången utforskas i Amadeus lösningsportfölj. Även om dessa initiala agenter tenderar att vara assistenter snarare än helt autonoma, är några av dem redan i drift och levererar värde idag.
1. Expert på flygbolags regler
En av de vanligaste och mest tidskrävande förfrågningarna som resebyråer hanterar är resenärers frågor om sina flygbokningar. Att svara på enkla frågor som ”hur mycket kostar det att ändra min biljett?” eller ”när är sista datum för att göra en ändring?” kan ta upp till 10 minuter.
Nu kan resebyråer svara på sådana frågor på ett ögonblick genom att chatta med en AI-agent. AI-agenten har tränats på flygbolagens prisregler för båda typerna av innehåll – hämtat från EDIFACT (teknik som traditionellt används i GDS) och NDC (New Distribution Capability) – med hjälp av data från ATPCO, PDF-dokument direkt från flygbolagen, flygbolagens B2B-portaler och Amadeus. På så sätt kan den ge mycket relevanta svar som ersätter resebyråernas behov av att ringa flygbolagen.
2. En PNR-guide
Denna AI-agent hjälper mänskliga resesäljare att snabbare svara på frågor om en bokning och fungerar som en guide för passageraruppgifter (PNR). Du kan chatta med denna agent istället för att analysera en PNR och även se vilka av dina kollegor som har gjort tidigare ändringar i en PNR.
3. En assistent som övervakar din inkorg
Denna AI-agent har utformats speciellt för att fungera som en assistent som läser varje inkommande e-postmeddelande som en resesäljare får för att kontrollera att all nödvändig information har angetts. AI-agenten kan analysera e-posttexten för att upptäcka resenärens avsikt och eventuell information som saknas. Därefter skapas ett e-postsvar som granskas av resebyråns personal innan det skickas till resenären. Genom att automatisera denna uppgift kan mänskliga agenter ägna mer tid åt att rådgöra med kunder och sälja mer.
4. Specialist på korsförsäljning och merförsäljning
Denna agent ger rekommendationer om korsförsäljning och merförsäljning, vilket gör det enklare att lägga till tilläggstjänster och öka den totala köpkorgens storlek. Agenten övervakar erbjudanden som skapats för resenären och kan uppmana den mänskliga resebyråagenten att erbjuda relevanta tillägg.
Om till exempel en flygbiljett i premium economy har erbjudits kan AI-agenten upptäcka att resenären kan flyga i business class för en liten extra kostnad om avgången skjuts upp två timmar. Under ett telefonsamtal får den mänskliga agenten denna information via Selling Platform Connect. På samma sätt kan agenten kontinuerligt övervaka flyg- och hotellpriser för att säkerställa att de bästa priserna och värdet alltid erbjuds.
5. Garv – driftsrådgivare för flygplatser och flygbolag
Garv är en AI-agent som har utvecklats för flygplatsers driftsteam och gör det möjligt för användare att söka komplexa driftsdata genom naturligt språk eller tal och få kontextuella, praktiska insikter. När Garv till exempel ombeds analysera passagerarnas handläggningstider per flygbolag för mars månad levererar den korrekta resultat, identifierar avvikelser och förklarar orsakerna till ovanliga mönster, vilket hjälper teamen att utföra grundorsaksanalyser, åtgärda underliggande problem och optimera flygplatsens kapacitet och passagerarflödet.
6. Amadeus Advisor – en hotell- och restauranganalytiker
Den första av flera AI-agenter som är utformade för att öka värdet som hotell- och restaurangföretag kan få från dataanalys. De kan helt enkelt fråga agenten och få ett omedelbart svar i form av en datavisualisering och ett precist textbaserat svar. Efterföljande datavisualiseringar kan ligga till grund för vidare åtgärder, såsom en fokuserad försäljningskampanj riktad till specifika byråer eller en ny marknadsföringskampanj.
”Vi har bara börjat skrapa på ytan av vad som är möjligt. Agentic AI kommer att leverera helt nya verksamhetsmodeller och betydande effektivitetsvinster. Genom att samarbeta med våra kunder och strategiska partners som Microsoft kan vi leverera positiva effekter för både resenärer och vår bransch, som drar nytta av de allra senaste tekniska framstegen.”– säger Stig Thorup, Commercial Director, Travel Sellers, Amadeus i Skandinavien – ”Vi strävar efter att skapa en framtid där tekniken förbättrar människors upplevelser och gör dem mer personliga, effektiva och hållbara. Och vi är fast beslutna att göra detta på ett sätt som respekterar integriteten, skapar förtroende och är i linje med samhällets värderingar.