Tallink Grupp rapporterer et tydelig forbedret resultat for første kvartal 2026 sammenlignet med samme periode i fjor. Omsætningen økte til 149 millioner euro, samtidig som nettotapet minket til 22 millioner euro.
Passasjervolumene steg med nær 7 prosent og fraktvolumene økte med over 13 prosent, noe som bidro til den positive utviklingen.
– Passasjer- og fraktvolumene viste en tydelig oppgang til tross for fortsatt global usikkerhet. Det gjør resultatforbedringen spesielt gledelig, sier administrerende direktør Peep Jalakas.
Effektene av den pågående konflikten i Midtøsten har ennå ikke slått igjennom i kvartalets resultat, men stigende drivstoffpriser kan påvirke fremover.
Under kvartalet fortsatte investeringene i flåten. Tre fartøy – Baltic Queen, Silja Symphony og Victoria I – gjennomgikk vedlikeholdsarbeid til en kostnad på over 14 millioner euro. Samtidig økte kostnadene som følge av skjerpede krav innen EUs utslippshandel.
Tallink arbeider parallelt med å effektivisere driften og redusere miljøpåvirkningen, blant annet gjennom planer om å gå over til biometan for shuttle-trafikken mellom Tallinn og Helsingfors.
Selskapets styre foreslår en utbytte på 0,06 euro per aksje på generalforsamlingen 19. mai, med mål om å forbli en stabil utbytteaksje.








