Transportstyrelsen publicerade sin rapport om hur passagerare upplever priset för en taxiresa samt hur nöjda kunderna är med informationen om priset för en taxiresa.
Undersökningen genomfördes under juni, juli och augusti månad i Stockholm, Göteborg och Malmö under dygnets olika tidpunkter, vardagar som helger, vid flygplatser, centralstationer, hotell samt stadskärnor. Undersökningen ger en positiv bild av taxibranschen där det stora flertalet passagerare känner sig nöjda både med taxiresan samt att resans pris uppfattas som skäligt.
Lite mer än hälften av kunderna känner till att prisinformation ska finnas på bilen, med lägst kännedom i Stockholm och högst i Göteborg.
Svenska Taxiförbundet välkomnar rapporten som visar att branschen som helhet upplevs positivt av kunderna, säger Natalee Ågren, VD på Svenska Taxiförbundet. Förbundet ser att flera kunder inte vet om att prisuppgift alltid kan fås innan resans påbörjan. Vi vill att fler resenärer ska bli medvetna om detta och alltid begära prisuppgift om de känner sig osäkra på om priset är skäligt eller inte.
Rapporten finns här: prissattning-prisinformation-taxiresor-2025.pdf
Enligt Pressmeddelande.








