Springtime Training Camp Portugal firar 20 år som en av Sveriges första riktiga träningsresor. I dag lockar resor med aktivt innehåll tusentals resenärer – och det var Springtime som satte standarden redan 2005.
– Vi hoppade inte på en trend – vi startade den, säger Patrik Yderberg, vd på Springtime.
När Springtime lanserade Training Camp Portugal 2005 var det med visionen att erbjuda resor med ett aktivt innehåll för kunder som tränar för att må bra – inte nödvändigtvis för att prestera. Då var marknaden i stort sett obefintlig. Idag är wellness-turism ett av resebranschens snabbast växande segment.
Enligt Global Wellness Institute¹ förväntas wellness-turismen omsätta 1,3 biljoner dollar redan 2025. I Sverige lyfts träningsresor som en av de tydligaste trenderna inom paketresebranschen².
– Vi var inte ett företag som hoppade på en trend. Vi var med och byggde den. Vi lever fortfarande som vi lär – och min känsla är att det upplevs som både genuint och genomtänkt, säger Patrik Yderberg, vd på Springtime Resor.
Från löparläger till livsstilsresor – med tusentals gäster varje år
Training Camp Portugal föddes ur Springtimes löparläger på Mallorca med start år 2000, men utvecklades snabbt till något större. Inledningsvis vände sig resan till löpare som ville toppa formen inför lopp som Stockholm Marathon och Göteborgsvarvet. Men med tiden breddades innehållet – både vad gäller träningsformer och målgrupper – och hälsoaspekten blev alltmer central.
När profiler som Blossom Tainton och Tobias Karlsson anslöt som profiler 2005 exploderade intresset, och omsättningen ökade med över 400 procent på några år. Det som började som en smal satsning blev snabbt en året runt-verksamhet med både bredd och spets.
I dag arrangerar Springtime Training Camp Portugal under 20 veckor om året. På plats erbjuds över 50 träningspass per vecka som leds av 10–15 engagerade ledare. Variationen i upplägget passar både nyfiken breddmotionär och de som har en tydlig målbild och dedikerad inställning till sin träning. Här samlas allt från nybörjare till erfarna motionärer – som SUB-3-löpare med siktet inställt på personbästa på maratondistansen – liksom familjer, seniorer och deltagare från Glada Hudik-teatern. Träningsutbudet spänner från yoga, dans och rörlighet till löpning, padel och styrketräning.
– Det handlar inte längre bara om att springa snabbt – även om de passionerade löparna som var med från början fortfarande har sin plats hos oss. I dag reser människor i alla åldrar och livssituationer med oss – inte bara för träningen i sig, utan för helheten. De vill röra på sig, få ny energi och göra det i ett sammanhang där det är lätt att trivas och enkelt att möta andra med liknande drivkrafter. Det är precis det vi har byggt upp under 20 år – och det som gör Training Camp Portugal fortsatt unikt i sitt slag, säger Patrik Yderberg.
Enligt Pressmeddelande.