1 juli – 30 september 2025
• Nettoomsättningen ökade med 3,1 procent till 6 372 MSEK (6 182). Organiskt ökade tillväxten med 5,3 procent.
• Genomsnittlig beläggningsgrad ökade till 74,2 procent (71,4).
• Genomsnittlig intäkt per tillgängligt rum (RevPAR) ökade till 966 SEK (941).
• Rörelseresultatet uppgick till 1 174 (1 155).
• Justerat EBITDA uppgick till 1 088 MSEK (1 077).
• Exklusive IFRS 16 justeringar uppgick resultat per aktie till 3,00 SEK (2,98).
• Fritt kassaflöde uppgick till 593 MSEK (659).
• Räntebärande nettoskuld/justerat EBITDA uppgick till 0 ggr på rullande 12 månader.
1 januari – 30 september 2025
• Nettoomsättningen ökade med 1,5 procent till 16 713 MSEK (16 472). Organiskt ökade tillväxten med 3,7 procent.
• Genomsnittlig beläggningsgrad ökade till 65,2 procent (62,5).
• Genomsnittlig intäkt per tillgängligt rum (RevPAR) ökade till 833 SEK (811).
• Rörelseresultatet uppgick till 2 184 (2 209).
• Justerat EBITDA uppgick till 1 912 MSEK (1 951).
• Exklusive IFRS 16 justeringar uppgick resultat per aktie till 4,09 SEK (4,14).
• Fritt kassaflöde uppgick till 621 MSEK (389).
Händelser under perioden
• Scandic ingick avtal med Pandox AB och Eiendomsspar AS med avsikten att förvärva Dalata
Hotel Group Plc:s hotellverksamhet.
• Den 11 september 2025 tillstyrkte Dalatas aktieägare samtliga förslag på bolagsstämmorna avseende Pandox AB och Eiendomsspar AS avsikt att förvärva Dalata Hotel Group Plc.
• Scandic tecknade ett nytt franchiseavtal om ett hotell i Florø (Norge) med 97 rum.
• Scandic tecknade ett nytt avtal om ett hotell i Hamburg med 430 rum och planerad öppning
2030.
• Scandic Go lanserades i Norge genom konvertering av Scandic Grensen i Oslo. Hotellet kommer att ha 96 rum med planerad öppning under det första halvåret 2026.
VD-KOMMENTAR
”Scandic levererar ett kvartal med bra tillväxt, resultat och kassaflöde, drivet av en överlag positiv marknadsutveckling och hög operationell effektivitet. Hösten har inletts stabilt och vi går in i årets avslutning med bra förutsättningar och ett bokningsläge i nivå med fjolåret.”
Scandic levererar ett kvartal med bra tillväxt, resultat och kassaflöde. Efterfrågan var positiv på de flesta av våra marknader, med ökande resevolymer och turism samt en välfylld eventkalender, vilket bidrog till en stabil ökning av intäkter per tillgängligt rum.
Scandic Norge presterar starkt och möter efterfrågan med hög effektivitet. Omsättningen ökade med nästan 6,5 procent (cirka 10 procent organiskt), samtidigt som vi stärker marginalen ytterligare jämfört
med i fjol. Den norska hotellmarknaden utvecklades väl, drivet av god efterfrågan från både privat- och affärsresenärer samt en gynnsam kapacitetsutveckling. I Sverige inleddes kvartalet något avvaktande men förbättrades successivt under sommaren. I Göteborg har marknaden normaliserats efter fjolårets kapacitetsökning, medan utvecklingen i Stockholm varit stabil men med något återhållsamma priser.
Scandic Sverige ökade omsättningen med 8 procent med god lönsamhet i linje med i fjol. I Danmark utvecklades marknaden bra och i synnerhet i Köpenhamn stärktes efterfrågan av ökad internationell turism. Kastrup har under året befäst sin roll som Nordens ledande flygnav med fler rutter och rekordhöga passagerarsiffror, vilket bidragit till en större internationell tillströmning av gäster. I Finland påverkades resultatet av den svaga makroekonomin och en stark jämförelseperiod, som gynnades av ett stort antal evenemang i Helsingfors under samma period förra året. Även i Tyskland märks effekterna av en svagare konjunktur. Med det sagt fortsätter vi att optimera i verksamheten för att stå väl positionerade när marknaderna vänder. Nettoomsättningen ökade med drygt 3 procent till 6,4 (6,2) miljarder SEK, vilket exklusive negativa valutaeffekter om cirka 138 MSEK motsvarar en organisk tillväxt på över 5 procent. Det justerade EBITDA-resultatet uppgick till 1 088 MSEK (1 077), motsvarande en marginal på 17,1 procent (17,4). Den något lägre marginalen jämfört med i fjol förklaras främst av valutaeffekter och ett högre kommersiellt utvecklingstempo i verksamheten.
Jämförelsestörande poster uppgick till -20 MSEK (-18) och avsåg transaktionsrelaterade kostnader i samband med Dalata-förvärvet. Dessa kostnader är av engångskaraktär och exkluderas därför från justerat EBITDA. Det fria kassaflödet var starkt och har hittills under året ökat till 621 MSEK (389). Sedan förra kvartalet har vi tecknat avtal för två nya hotell i Hamburg med planerad öppning 2028 samt 2030, samt ett franchiseavtal för ett hotell i Florø i Norge. Vi beslutade också att öppna vårt första Scandic Go i Oslo genom konvertering av Scandic Grensen. Det centralt belägna hotellet stärker vårt erbjudande i det snabbväxande ekonomisegmentet och beräknas öppna under första halvåret 2026. I oktober lanserades Scandics nya app som, tillsammans med vår nya webbplats och vårt lojalitetsprogram, utgör en viktig satsning för att stärka gästupplevelsen.
Som tidigare kommunicerat har Scandic tecknat avtal om att förvärva Dalatas hotellverksamhet från Pandox och Eiendomsspar. Efter godkännande från EU-kommissionen och Dalatas aktieägare förväntas affären slutföras i början av november.
Därefter inleds en process för att separera fastigheter från hotellverksamhet, under vilken Scandic driver hotellen genom ett managementavtal. När carve-out-processen är klar tar vi över de nya hotellen på leasingavtal. När carve-out-processen är klar tar vi över verksamheten på leasingavtal. Förvärvet innebär att Scandic tar över driften av 56 välskötta hotell med starka varumärken och hög gästnöjdhet i Irland och Storbritannien, två attraktiva marknader med starka fundamenta och högre beläggning och rumspriser än i Norden. Förvärvet förväntas genomföras till en gynnsam värdering, bidra positivt till resultat per aktie från start och utgör en plattform för fortsatt tillväxt och förbättrad lönsamhet över tid.
Marknadsutvecklingen är stabil och baserat på nuvarande bokningsläge förväntar vi oss ett fjärde kvartal med beläggning i nivå med fjolåret och något högre prisnivåer. Resor, hotellvistelser och upplevelser prioriteras, och tillsammans med vår starka position, rekordlåga skuldsättning och kommersiella agenda står Scandic väl positionerat för framtiden.
Enligt Pressmeddelande.








