fredag 12 sep, 2025

Skistar ökar förlusten – negativ utveckling i bokningsläget

Dela

Foto:SkiStar

Vinterturismbolaget Skistar lider av ett bokningsläge som är 13 procent sämre än fjolåret och 3 procent sämre än vintersäsongen innan pandemin.
Samtidigt rapporterar bolaget en stigande rörelseförlust i det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret.

Skistars nettoomsättning under det första kvartalet, perioden september till november, landade på 177 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 155 Mkr under motsvarande period förra året. En framgång för bolagets satsning på fjällturism året om, enligt bolaget.

Samtidigt rapporterar Skistar en rörelseförlust på 390 Mkr, vilket kan jämföras med 315 Mkr motsvarande kvartal föregående år.

”Bokningsläget är i paritet med den senast jämförbara vintersäsongen före pandemin”, säger vd Stefan Sjöstrand i sitt vd-ord.

I siffror är det minus 3 procent, står vidare att läsa i bolagets rapport. Den främsta förklaringen, enligt Skistar, är en negativ kalendereffekt under jul- och nyårsveckorna. 

”Ytterligare en anledning är att vi ser en senare orderingång än tidigare år, då fler bokar närmare inpå ankomst”, skriver Stefan Sjöstrand.

Jämfört med föregående år är bokningsläget hela 13 procent sämre. Förklaringen till det är reserestriktioner som hade en positiv effekt på resor inom Sverige, enligt Skistar.

Enligt en genomgång Di gjorde tidigare i år har Skistar höjt liftkortspriserna rejält inför skidsäsongen. Allra dyrast blir det att köpa liftkort under Stockholmarnas sportlovsvecka, vecka nio. Under sportlovsveckorna har bolaget höjt priserna med 7 procent på ett veckokort. I Sälen kostade ett veckokort 2.433 kronor under vecka nio 2022 och nästa år ligger priset på 2.601 kronor.

Källa:DI.SE

Dela

Relaterade inlägg

Sommarens siffror visar att turismen har gjort en stark comeback. Antalet gästnätter i Sverige under...
Nu lanserar Visit Sweden ett nationellt API, Application Programming Interface, som en av de första...
Sri Lankas nya kampanj mot Skandinavien. Travelreport talar med Ambassadör Kapila Fonseka. Som en del av...
USA:s regering stämde på torsdagen den amerikanska taxi- och matleveranstjänsten Uber och anklagade bolaget för...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy