Sri Lanka Tourism är redo att visa upp destinationens unika egenskaper, kulturella mångfald och varma gästfrihet världen över genom en serie av nordiska roadshows, planerade att hållas den 8–11 september 2025. Roadshowserien kommer att genomföras i Skandinavien (Danmark, Norge, Finland och Sverige) och kombineras med ett evenemang riktat till konsumenter i Stockholm i september 2025. Dessa aktiviteter är en del i SLTPB:s internationella marknadsföringskalender för 2025, framtagen för att återfå marknadens förtroende, stärka handelsförbindelser och ompositionera Sri Lanka som en högkvalitativ turistdestination.
Delegationen från Sri Lanka kommer att bestå av alla ledande aktörer från branschen, minst 20-25 representanter från DMC/hotell och representanter från Sri Lanka Tourism, vilka kommer att arrangera B2B roadshows för att skapa kontakter och stärka affärspartnerskap med internationella motparter. Dessa kommer att åtföljas av kvällsworkshops med fokus på nätverkande, destinationspresentationer, individuella möten samt kulturella höjdpunkter.
Stockholms konsumentevenemang (B2C) kommer bjuda på utomhusföreställningar med kultur, mode och dans, samt ge besökarna en smak av det autentiska Sri Lankesiska köket, hantverk, te och kryddor. Dessa är de huvudsakliga produkterna som kommer att locka besökare att boka resa och uppleva destinationen vidare. Det huvudsakliga syftet med B2C-evenemanget är att stärka destinationens image genom autentiska kulturella upplevelser och återupprätta konsumenternas förtroende efter krisen.
Dessa aktiviteter utgör en viktig möjlighet för Sri Lanka Tourism, eftersom landet redan har passerat en viktig milstolpe med 1,5 miljoner besökande turister och har fått flera internationella erkännanden som en av världens ledande resedestinationer värd att besöka, med rese- och semestermöjligheter som möter den moderna resenärens behov. Sri Lanka Tourism har även planerat att introducera nya produkter, som hälso-, äventyrs-, kultur- och samhällsbaserad turism. Dessa kommer att bli ytterligare en tillgång för Sri Lanka, då globala resenärer alltid letar efter nya idéer inom resor och turism. Dessa produkter kommer säkerligen att skapa ett intresse för resenärer som letar efter nya upplevelser för sina semesterplaner.
Sri Lanka håller redan på att bli en favoritdestination för många resenärer och semesterfirare. Med internationella erkännanden och ett växande antal turister stärker detta ytterligare bilden av Sri Lanka som en plats man bör besöka minst en gång i livet. Destinationen nådde en milstolpe med 1,5 miljoner turistankomster per den 18 augusti 2025.
Enligt Pressmeddelande.