Medan Coca-Colas julkampanjer går varma världen över är det en annan dryck som regerar i Sverige. Med sin unika smak och självklara del av svensk kultur och jultradition, får nu Julmusten sin alldeles egna kalenderdag. Julmustens dag, den 24 november, blir startskottet för julmustsäsongen och en hyllning till en av våra mest uppskattade drycker. (Källa: Julmustens Dag)
Skapad i ett laboratorium, nu en julklassiker
Julmusten introducerades 1910 av Harry Roberts och hans far Robert som ett festligt och alkoholfritt dryckes-alternativ som kunde njutas av alla under julen, oavsett ålder eller alkoholpreferens. Resultatet blev en söt dryck, baserad på naturliga ingredienser som humle och malt, som också gav drycken dess distinkta smak. Idag är det endast tre personer som känner till det hemliga receptet, som fortfarande ägs av familjeföretaget Roberts AB, och som förvaras i ett kassaskåp i Örebro. 98 procent av alla Julmust-märken använder dess noggrant bevakade koncentrat. (Källa: Svenska Måltider)
50 miljoner liter
Enligt en färsk undersökning från Kantar-Sifo dricker 61 procent av svenskarna Julmust under julhelgen, uppskattningsvis 50 miljoner liter konsumeras på bara några veckor, och nästan 1 av 5 säger att julen inte skulle vara densamma utan den. (Källa: nu.se och MyNewsdesk)
– För många av oss är det otänkbart att fira jul utan julmust, vilket säger mycket om julmustens status och dess roll som inofficiell nationaldryck under jul, säger säger Casper Danielsson, kommunikationschef på Carlsberg Sverige. (Källa: nu.se)
I Sverige säljer drycken mer än alla andra drycker under julhelgen, inklusive Coca-Cola, som enligt uppgift förlorar upp till 50 procent av sin decemberförsäljning till denna lokala favorit. Ryktet säger att Coca-Cola en gång försökte köpa rättigheterna, men fick ett artigt men bestämt nej. (Källa: Företagskällan)
Julmust i tidens tecken
Julmust är inte längre bara en nostalgisk favoritdryck från det förflutna. Som svar på den växande efterfrågan på hälsosammare dryckes-alternativ visar färska siffror från branschorganisationen Sveriges Bryggerier en kraftig ökning av hantverksmässig julmust, sockerfria varianter samt nya smaker och fatlagringar. Hållbarhet blir också en allt viktigare prioritering, med miljövänliga ingredienser, återvinningsbara förpackningar och lokal produktion på uppgång.
– Julmusten utvecklas i takt med konsumenterna, den är både nostalgisk och modern på samma gång. Oavsett om den kommer från en liten verkstad i Skåne eller en stor anläggning i Dalarna är julmusten en gemensam tradition. Bryggerierna visar hur svensk dryckeskultur både kan förnya sig och bevara sin själ. Julmusten är en del av Sveriges dryckeshistoria, säger Anna-Karin Fondberg , VD för Sveriges Bryggerier. (Källa: Julmusttrender 2025 )
Och för dem som inte kan få nog av Julmust återkommer den tyst på våren – under namnet Påskmust.
Enligt Pressmeddelande.








