Tallink Grupp tar ytterligare ett viktigt steg mot en mer hållbar sjöfart. Rederiets nyaste shuttlefartyg MyStar har under de senaste månaderna vid flera tillfällen bunkrat bio-LNG, ett förnybart bränsle som bidrar till att avsevärt minska utsläppen jämfört med fossila bränslen. Målet är att successivt övergå till bio-LNG på både MyStar och Megastar.
Bio-LNG, eller biogas i flytande form, framställs av organiskt avfall och andra förnybara råvaror. Medan bränslet redan används i stor utsträckning inom landbaserad transport och industri, ökar nu användningen inom sjöfarten. Som ett av de mest effektiva sätten att minska utsläppen inom sjöfarten utgör bio-LNG en central del av den gröna omställningen i branschen.
– Vi kan nu successivt öka andelen bio-LNG i takt med dess tillgänglighet och prisutveckling. Vårt mål är att inom det kommande året helt ersätta det LNG som används för MyStar och Megastar med bio-LNG, säger Paavo Nõgene, vd för Tallink Grupp.
Tallink Grupps shuttlefartyg Megastar och MyStar, som trafikerar rutten Tallinn-Helsingfors, är redan de mest miljövänliga fartygen på sin rutt. Detta då de drivs med LNG, det vill säga flytande naturgas. Genom att inkludera bio-LNG i bränslemixen kan utsläppen minska ytterligare och bidra till en renare sjöfart i Östersjöregionen.
– Steget till bio-LNG markerar en tydlig milstolpe i vårt hållbarhetsarbete. Vår bransch står inför stora utmaningar när det gäller att ställa om, och att vi redan idag börjat använda ett förnybart bränsle som bio-LNG på vårt nyaste fartyg visar att vi kan minska vår klimatpåverkan här och nu och samtidigt ta viktiga steg i det långsiktiga arbetet mot en mer hållbar sjöfart, säger Henrik Johansson, vice vd och chef för hållbar utveckling på Tallink Silja AB.
Leveranserna till Tallink Grupp sker i samarbete med energibolaget Elenger, som är verksamma i Finland–Baltikum-regionen. Elenger säkerställer att all bio-LNG återföljs av certifikat som bekräftar dess förnybara ursprung och att bränslet uppfyller internationella standarder.
– Tallink Grupp var bland de första rederierna på Östersjön att investera i ny teknik och började använda LNG redan 2017. Nu tar de nästa steg mot bio-LNG, och Elenger har haft förmånen att stödja dem genom hela denna resa, säger Margus Kaasik, vd för Elenger Group.
Övergången till det nya bränslet kommer inte nödvändigtvis att innebära högre biljettpriser för passagerare eller fraktkunder. Även om bio-LNG är ett dyrare bränsle medför det lägre krav på CO₂-kvoter än fossila alternativ.
Enligt Pressmeddelande.





								
								
								


