tisdag 16 dec, 2025

Tidsfristen att söka ersättning för SAS-strejk snart slut

Dela

De resenärer som drabbades av SAS-strejken måste snart söka ersättning om det ska bli några pengar. Redan i slutet av juni löper tidsfristerna för att anmäla sitt ärende ut.

”Det viktiga är att reklamationen måste skickas till flygbolaget inom två månader efter den planerade flygdagen. Sedan har du tio år på dig att driva ärendet vidare. Om du inte skickar in din reklamation i tid så är det kört”, uppger Marie Bexelius, Sverigechef på flygkompensationsföretaget Airhelp.

En dom i Högsta Domstolen för drygt ett år sedan har försvårat svenskars möjligheter att kräva ersättning för försenade eller inställda flyg. Nu anses en reklamation som lämnas inom två månader efter det att resan avslutades vara gjord i rätt tid. I Danmark, Norge och Finland är tidsfristen tre år, påpekar Airhelp.

SAS har själva meddelat att de inte tänker godkänna några ersättningar enligt EG 261-förordningen, eftersom de anser att strejken var en extraordinär omständighet. Detta är fel menar Airhelp.

”Det viktiga nu är att agera och skicka in ditt krav i tid. Vår bedömning är att du som passagerare har rätt till finansiell ersättning för dessa flyg, men om reklamationen inte kommer in i tid går du miste om chansen att ens få det prövat”, konstaterar Marie Bexelius.

Källa:di.se

Dela

Relaterade inlägg

Apollo och Jettime har precis ingått ett nytt avtal som gäller i två år, från...
Inför vintersäsongen 2026/2027 startar Ving direktflyg från Stockholm Arlanda till Krabi med det egna flygbolaget...
Ett brittiskt fackförbund har varslat drygt 130 kabinanställda hos SAS dotterbolag SAS Connect i London...
Emirates introducerar nu Emirates Asia Pass – en ny reseprodukt som gör det möjligt för svenska resenärer...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy