måndag 17 jun, 2024

34.000 Norwegiankunder blåsta på återbetalning

Dela

Foto:norwegian

Tiotusentals kunder blir blåsta på nästan hela återbetalningen för flygbolaget Norwegians inställda resor i pandemin. Det framgår av en uppdaterad rekonstruktionsplan från det skuldtyngda norska flygbolaget.

Norwegians återbetalningsstopp omfattar cirka 26.000 direktbokningar för sammanlagt tiotals miljoner kronor, där kunderna nu får nöja sig med att få tillbaka 5 procent av det de betalat för resor som ställts in.

”Det innebär att dessa kunder får samma villkor som andra osäkrade fordringsägare och därmed bara har rätt till en procentandel av sitt ursprungliga krav”, säger Norwegians kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson.

En direktbokning – som alltså görs av kund hos Norwegian utan mellanhänder – kan gälla biljetter till flera personer och enligt nyhetsbyrån Ritzau berörs omkring 34.000 kunder.

”Efter att vi inledde rekonstruktionen finns det begränsningar för vad vi får göra”, säger Holmbergh Jacobsson.

”Vi befinner oss i rekonstruktion och då måste vi förhålla oss till de spelregler som finns”, tillägger hon.

De kunder som drabbas har gjort direktbokningar av flygresor med Norwegian före den 18 november 2020, då bolaget gick in i rekonstruktionsprocessen. Återbetalningskrav som kommit in efter den 18 november behandlas löpande som vanligt och i tur och ordning, enligt Norwegian.

Norwegian hade när rekonstruktionen inleddes i fjol totalt betalat tillbaka cirka 98 procent av de återbetalningskrav som inkommit med anledning av inställda flygningar sedan i mars 2020 – totalt över 6 miljarder kronor.

”Det är mer än de flesta flygbolag”, säger Holmbergh Jacobsson.

TT: Kan ni kompensera de drabbade kunderna på något annat sätt?
”Det är något vi får titta på naturligtvis. Kunderna är otroligt viktiga. Det är de vi lever av. Så det är klart att det här känns väldigt tråkigt att det nu är ett par procent som bara får en liten del av sina pengar tillbaka. Vi försökte verkligen få till en lösning där kunderna skulle få tillbaka sina pengar, men det gick tyvärr inte enligt rekonstruktionsprocessen.”

Norwegian, som före pandemin var en ledande aktör på den nordiska marknaden, flyger sedan en tid bara med åtta flygplan och bara på norska inrikeslinjer.

”Vi ser positiva tendenser i bokningarna framöver och vi planerar att återuppta trafiken i Sverige i april. Men det är klart, det kan ske förändringar och komma nya restriktioner, så det är väldigt svårt att förutse”, säger Holmbergh Jacobsson.

På lite sikt hoppas Norwegian kunna ha ett 50-tal flygplan i trafik med fokus på Norden och Europa. Men hur snabbt det går att nå upp till den nivå avgörs hur pandemin och restriktioner utvecklas.

Före pandemin hade Norwegian 140 flygplan i sin flotta och flög då även långdistansflygningar till Nord- och Sydamerika, Sydostasien och Mellanöstern.

Källa:TT

Dela

Relaterade inlägg

Under fredagen väcks åtal för de fyra personer som är brottsmisstänkta efter den omtalade springnotan...
Sedan mitten av maj plågas delar av norra Indien av en värmebölja, med temperaturer på...
Gotlandsbolaget, noterat på Nasdaq First North, redovisar ett justerat rörelseresultat på -66,7 miljoner kronor (-62,9)...
De gula postlådorna ska bli färre. Före sommaren ska Postnord plocka bort 13 procent av...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy