fredag 9 maj, 2025

Ta hjälp för att få den ersättning du har rätt till

Foto: hallåkonsument

Dela

Problem med inställda eller försenade flyg kostar konsumenterna två miljarder kronor årligen. Det visar en studie från Konsumentverket. Samma studie visar dessutom att få känner till sina rättigheter och att de därför riskerar att gå miste om tusenlappar i ersättning.

Det är i rapporten Konsumentskadan i Sverige som publicerades i april som det framgår att flygproblem orsakar kostnader för två miljarder kronor per år, motsvarande cirka tre tusen kronor per konsument och år.

Studien visar också att var tredje konsument har låg kunskap om vilka rättigheter man har och att många, en av fyra, väljer att inte göra något åt problemet.

Henric Jonsson är juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket. Han är bekant med bilden som målas upp i rapporten.

– Konsumentproblem som är kopplade till flygresor är en av de vanligaste frågorna vi får till vägledningen, särskilt under sommarhalvåret när många är ute och reser. Jag märker också att många har väldigt dålig koll på vilka rättigheter de har när flyget blir inställt eller försenat.

Rätt till ersättning

Konsumenter har ett starkt skydd i EU:s flygpassagerarförordning. Förordningen säger bland annat att, om flyget blir inställt och det omfattas av EU-reglerna, har man rätt till ombokning eller återbetalning. Men i många fall kan man också ha rätt till ersättning.

– Ett enkelt sätt att ta reda på om man har rätt till ersättning och hur mycket man kan kräva av flygbolaget är att använda vårt kostnadsfria verktyg Flygkalkylatorn, säger Henric Jonsson. I vissa fall kan det handla om flera tusen kronor som man kan ha rätt till. Så här lönar det sig verkligen att vara en medveten och aktiv konsument.

Använd Konsumentverkets flygkalkylator för att ta reda på vilken ersättning du har som konsument (länk till Hallå Konsument)

Dela

Relaterade inlägg

Thailand går från att vara en vinterfavorit till att nu också locka allt fler svenskar...
För första gången på 15 år ska Disney öppna en helt ny nöjespark. Den nya...
Vy flygbussarna tar ett nytt kliv i sin långa tradition av hållbarhetsarbete. Som första kommersiella...
Sedan Booking.coms första undersökning om konsumenternas inställning till att resa mer hållbart 2016 har nästan...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy