I april hade Norwegian 1 931 550 passagerare medan Widerøe hade 334 228 passagerare, totalt hade koncernen 2 265 778 passagerare. Kapacitetsökningen har stabiliserats jämfört med tidigare månader medan kabinfaktorn ökade med 3,2 procentenheter jämfört med samma månad förra året. Norwegians operationella drift fortsätter att vara stabil och bokningarna för sommaren ser lovande ut.
– Vi är väldigt nöjda med passagerarantalet och verksamheten i april. Påsken bidrog positivt till en solid kabinfaktor trots att vi hade 25 procent högre kapacitet i april i år jämfört med förra året. Vi är även stolta över att Widerøe satte rekord i antal passagerare under en och samma dag och att de dessutom gjorde det två gånger i april, säger Norwegians koncernchef Geir Karlsen.
Kapaciteten (ASK) för Norwegian var på 3 194 miljoner säteskilometer i april, upp 1 procent jämfört med förra året. Faktisk passagerartrafik (RPK) var på 2 669 miljoner säteskilometer, en ökning med 5 procent. Kabinfaktorn var 83,6 procent, en ökning med 3,2 procentenheter. I april hade Norwegian i genomsnitt 82 flygplan i drift.
Widerøe hade en kapacitet (ASK) på 174 miljoner säteskilometer i april, vilket är en minskning med 2 procent jämfört med förra året. Faktisk passagerartrafik (RPK) var 125 miljoner säteskilometer medan kabinfaktorn var på 71,8 procent, en ökning med 7,7 procentenheter.
Punktligheten, som mäter andel avgångar som går inom 15 minuter efter ordinarie tidtabell, var 88,1 procent för Norwegian och 85,5 procent för Widerøe. I april genomförde Norwegian 99,6 procent av alla planerade flygningar medan Widerøe genomförde 94,5 procent av planerade flygningar.
Stabil operationell drift och bokningstrend
Under hela april, inklusive den reseintensiva påsken, fortsatte Norwegian med stabil operationell drift.
– Jag är stolt över alla kollegor som fortsätter att säkerställa en hög punktlighet och regularitet. Det lovar gott inför sommaren som har fler bokningar än förra året. Vi är redo för en reseintensiv sommarsäsong med både flygplan och besättning på plats, fortsätter Geir Karlsen.
I april kommunicerade Norwegian och Strawberry att Reitan Retail blir ny partner och delägare i gemensamma lojalitetsvalutan Spenn. Under lanseringen sa Geir Karlsen:
– Det här kommer att ge Norwegians, Strawberrys och Reitan Retails kunder ännu fler och bättre möjligheter framöver.
Enligt Pressmeddelande.