Under Q2 2025 transporterade Tallink Grupp totalt 1 488 128 passagerare, vilket är en ökning med 2,5 procent jämfört med samma period föregående år. Trots en positiv trend inom passagerartrafiken redovisade koncernen en förlust på 2,5 miljoner euro för kvartalet, delvis till följd av skattekostnader kopplade till utdelning.
Under andra kvartalet ökade antalet transporterade personfordon med 1,4 procent till 212 782 enheter, medan antalet transporterade fraktenheter minskade med 22,8 procent till 67 038 enheter.
– Turism är en säsongsbunden bransch, och det ökade passagerarantalet visar att människor återfått både förtroende och möjlighet att resa. Samtidigt kvarstår utmaningar inom fraktsegmentet, säger Paavo Nõgene, vd för Tallink Grupp.
Koncernens konsoliderade intäkter under kvartalet uppgick till 207 miljoner euro och EBITDA till 37,4 miljoner euro.
– Resultatet har påverkats av att flera fartyg varit utan verksamhet. Glädjande är dock att antalet inaktiva fartyg minskat från fyra till två. Försäljningen av Star I och charteravtalet för Romantika bidrar till effektivare resursanvändning, lägre driftkostnader och stärkta intäkter. Kvartalsresultatet påverkas också av en skattekostnad på 11 miljoner euro kopplad till utdelning. Trots utmaningarna visade juni ett något bättre resultat än samma månad i fjol, fortsätter Nõgene.
När det kommer till det första halvåret 2025 transporterade koncernen totalt 2,5 miljoner passagerare, vilket innebär en minskning med 3,8 procent jämfört med motsvarande period 2024. Intäkterna uppgick till 344,2 miljoner euro, en nedgång med 7,1 procent. EBITDA uppgick till 33,6 miljoner euro, att jämföra med 81,1 miljoner euro föregående år. Resultatet för halvåret blev en förlust på 35,7 miljoner euro, jämfört med en vinst på 8,7 miljoner euro under samma period 2024.
– Första halvåret har varit utmanande på många sätt, och har präglats av en minskad efterfrågan inom både passagerar- och fraktsegmenten. Samtidigt skapar investeringar i fartygsrenoveringar och effektivisering av kärnverksamheten förutsättningar för framtida lönsamhet, säger Nõgene.
I början av året genomfördes underhållsarbeten på Baltic Princess och Silja Serenade, vilket innebar att fartygen var ur drift i sammanlagt 68 dagar. Investeringar på 22 miljoner euro har gjorts för att förlänga fartygens livslängd och förbättra upplevelsen för resenärerna. Resultatet försvagades ytterligare av skattekostnader kopplade till utdelning samt återbetalning av lån och räntekostnader.
– Tallink Grupp fortsätter att aktivt minska sin skuldbörda och investera i sin flotta. Vårt mål är att upprätthålla en optimal fartygskapacitet på våra nyckelrutter, hitta användningsområden för de fartyg som tillfälligt är utan verksamhet och samtidigt behålla vår position som en stark utdelningsaktie för våra aktieägare, avslutar Nõgene.
Enligt Pressmeddelande.