Den 24 augusti fylls Kungsträdgården i Stockholm av inspiration och smaker från Sydkorea när Korean Culture Festival tar över scenen. Festivalen bjuder på både traditionell och modern koreansk kultur och erbjuder en upplevelserik dag för alla åldrar.

Bland årets deltagare finns Korea Tourism Organization (KTO), Sydkoreas officiella turistbyrå. KTO arbetar internationellt för att öka kunskapen om landet och lyfta fram dess unika kultur, natur och historia. Under festivalen kommer organisationen att finnas på plats med ett eget tält där besökare kan ta del av reseinformation och broschyrer om Sydkorea. Två researrangörer kommer även att medverka i KTO:s tält och erbjuder möjlighet att boka resor direkt på plats under dagen.

Korean Culture Festival arrangerades för första gången 2016 på initiativ av Sydkoreas ambassad i Sverige. Sedan dess har evenemanget vuxit till ett årligt sommarevenemang och fjolårets festival lockade över 30 000 besökare. Programmet bjuder både på kulturarv och populärkultur, med allt från traditionell dans och hantverk till modern K-pop, K-dance och street food.

Förutom fartfyllda scenframträdanden kan besökarna delta i K-dance-workshops, prova att knyta en Norigae, vika ett Bojagi eller testa traditionella spel som Yutnori, Tuho, Gongginori och Jegichagi.
Intresset för koreansk kultur har ökat markant i Sverige under det senaste decenniet, något som märks inte bara i musik och mat, utan även i resandet. Från och med september 2025 blir det enklare än någonsin att resa till Sydkorea när SAS lanserar en direktlinje mellan Köpenhamn och Seoul med tre avgångar i veckan – en satsning som gör resan smidigare för resenärer från hela Skandinavien.
Enligt Pressmeddelande.