torsdag 18 sep, 2025

TUI Group tecknar strategiskt samarbetsavtal med Oman

Foto: TUI

Dela

Det nya avtalet lägger grunden för att positionera Oman som en sol-och-bad-destination för europeiska semesterfirare i linje med ”Oman Vision 2040”, med TUI som nyckelpartner. Oman blir en strategisk aktieägare i TUI Group med 1,4 procent genom OMRAN Group. TUI och den omanska regeringen utvecklar gemensamt ett första kluster med fem nya hotell i Dhofar-provinsen.

TUI Group och Sultanatet Omans turismutvecklingsbolag OMRAN Group har undertecknat ett strategiskt avtal som beskriver ett långsiktigt strategiskt partnerskap. Samarbetet syftar till att positionera Oman som en ledande sol-och-bad-destination, vilket understryker turismens avgörande roll i Oman Vision 2040. Kärnan i avtalet är uppförandet och driften av ett första kluster med fem nya hotell i Dhofar-provinsen under ledande TUI-hotellvarumärken, som förväntas välkomna gäster från hela världen redan vintern 2028. Avtalet inkluderar också planer för Oman att bli en strategisk aktieägare i TUI Group med 1,4 procent genom OMRAN Group.

– Detta avtal representerar en avgörande milstolpe i att stärka Omans position på den globala turistkartan. I strategiskt samarbete med OMRAN Group och TUI är vi fast beslutna att utveckla turistdestinationer och upplevelser i världsklass som inte bara lockar fler besökare, utan också skapar högkvalitativa arbetstillfällen och drar till sig betydelsefulla, värdeskapande investeringar. Dessa initiativ stödjer ministeriets omfattande turismutvecklingsplan i alla provinser, vilket höjer konkurrenskraften genom exceptionell service och varierade upplevelser som tillgodoser internationella resenärers föränderliga preferenser, säger Hans excellens Salem Mohammed Al Mahruqi, minister för kulturarv och turism.

– Med detta partnerskap tar vi ett avgörande steg mot att etablera Oman som en framgångsrik semesterdestination. Precis som i andra regioner i världen utvecklar TUI vertikalt integrerade destinationskluster – något som endast TUI kan göra. Exempel på detta finns i Nord-, Öst- och Västafrika, Centralamerika och Karibien. Ett kluster består av hotell, upplevelser och kryssningar. Även i Oman arbetar vi med våra partners för att utveckla en destination som utmärker sig för sin kvalitet, hållbarhet och unika karaktär, förklarar Sebastian Ebel, vd för TUI Group.

– Denna milstolpe återspeglar OMRAN Groups engagemang för att utveckla särpräglade turistdestinationer som höjer Omans globala ställning. Genom att kombinera internationell expertis med vår lokala vision tar vi det första steget mot att frigöra landets fulla potential som en året-runt-destination, driva hållbar ekonomisk tillväxt och skapa meningsfulla möjligheter för vårt folk och företag i linje med Oman Vision 2040, säger Hans excellens Azzan Qassim Al Busaidi, statssekreterare för turism, ministeriet för kulturarv och turism, och ordförande för OMRAN Group.

– Det finns en stor efterfrågan bland semesterfirare på Oman – men hittills begränsat utbud. TUIs starka hotellvarumärken – inklusive ROBINSON, TUI Blue, RIU, Jaz och The Mora – kommer också att ta med sig sin befintliga kundbas och lojala gäster till Oman. Vi ser detta nya destinationskluster som en stor möjlighet. Idag har vi över 450 hotell. TUI är det ledande varumärket inom hotellbranschen för fritidsresor, säger Peter Krueger, Chief Strategy Officer och vd för Holiday Experiences på TUI Group.

Som en del av partnerskapet bidrar Oman med mark och kapital till ett joint venture. OMRAN Group och TUI kommer att inneha 45 procent vardera i detta joint venture och en annan privat investerare kommer att inneha 10 procent. TUI bidrar med sin omfattande expertis inom hotelldrift, resedistribution, flygbolag och lokala upplevelser.

Samtidigt kommer OMRAN Group att bli en strategisk aktieägare i TUI Group med 1,4 procent, genom att förvärva nyemitterade TUI-aktier till ett pris av 9,50 € per aktie med en inlåsningsperiod på 3 år i utbyte mot TUIs 45 procentiga andel i joint venture-bolaget*. Det nya partnerskapet är nästa steg för TUI Group i att öppna upp nya resmål tack vare sin integrerade affärsmodell med innovativa projekt och starka allianser – till nytta för gäster, partners och aktieägare.

De gemensamma projekten kommer att utvecklas enligt högsta hållbarhetsstandarder, som integrerar ekonomiska, sociala, kulturella och miljömässiga prioriteringar. Dessa utvecklingsprojekt förväntas generera betydande direkta och indirekta arbetstillfällen, öka små och medelstora företags deltagande, och befästa Omans position som en förstklassig turistdestination året runt.

Enligt Pressmeddelande.

Dela

Relaterade inlägg

För nästan ett år sedan lanserade flygbolaget Norwegian sin flyglinje mellan Skellefteå och Stockholm. Det...
Anmälningar om stökiga passagerare blir allt vanligare på svenska flyg. – Det är allvarligt att en...
Flere end 3,3 millioner passagerer rejste gennem Københavns Lufthavn i juli, hvilket gør måneden til...
På den eftertraktade listan över de 25 bästa öarna i Karibien, Bermuda och Bahamas rankas...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy