tisdag 21 okt, 2025

Arlanda först i Europa med nytt inflygningskoncept

Foto: Swedavia

Dela

Swedavia och Luftfartsverket blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept. Det nya konceptet som på fackspråk kallas Established on RNP (EoR) innebär att det nu blir möjligt för ankommande flygplan att flyga med kurvade inflygningar i högre utsträckning än tidigare på Stockholm Arlanda Airport. Konceptet är ett viktigt steg mot ökad kapacitet, effektivitet o hållbarhet i flygtrafiken.

– För oss känns det givetvis glädjande att Swedavia blir först i Europa med att tillämpa det nya sättet att hantera ankomster. Att möjliggöra för fler kurvade inflygningar är också det mest effektiva sättet att stötta flygbolagen i deras omställningsarbete, förutom att underlätta för en ökad användning av förnybart flygbränsle (SAF), säger Susanne Norman, direktör operativ drift, på Swedavia.

Det nya inflygningskonceptet möjliggör att flygplatsen kan ha fler landningar per timme och att utsläppen minskar, både för de flygplan som flyger en kortare, kurvad inflygning och för de som flyger den vanliga inflygningen. Detta eftersom det blir färre flyg som behöver flyga in till landningsbanan, vilket minskar kön till den banan. För att kunna flyga kurvade inflygningar krävs att flygbolagen har ett särskilt tillstånd från Transportstyrelsen.

– Luftfartsverkets modernisering av luftrummet visar hur flygtrafikledning kan bidra till att minska flygets miljöpåverkan. Trafikflödet in till Stockholm Arlanda Airport blir mer effektivt under högtrafik och landande flygplan får kortare flygväg med mindre utsläpp som följd, säger Anna Granberg, Direktör Operations, på Luftfartsverket.

– Vi är mycket positiva till att Swedavia och Luftfartsverket inför det här systemet för att öka antalet kurvade inflygningar. Vi vill berömma dem för initiativet och för bra samarbete inför uppstarten a det här som inte bara leder till kortare inflygningar, utan även till lägre bränsleförbrukning och lägre

utsläpp. Vårt mål är att minska utsläppen med 45 procent till 2030 och då är effektivare flygningar som det här en av de viktigaste åtgärderna som vi fokuserar på tillsammans med ökad inblandning av förnybara flygbränslen och infasning av nya flygplan, säger Charlotte Holmbergh, Country Director

Corporate Affairs på Norwegian.

– SAS välkomnar alla initiativ som bidrar till att minska bränsleförbrukning, buller och utsläpp. Införandet av det nya inflygningskonceptet är ett steg i rätt riktning mot ett mer effektivt och mer hållbart luftrum kring Arlanda, säger Alexandra Lindgren Kaoukji, Head of External Communication & PR på SAS.

Fakta

Tekniken för kurvade inflygningar kräver särskild utrustning i flygplanen, särskilt utbildade piloter och särskilt tillstånd från Transportstyrelsen, Swedavias tillsynsmyndighet. Införandet av det nya inflygningskonceptet ger utöver minskad miljöpåverkan även incitament för flygbolagen att investera i tekniken för kurvade inflygningar för att i långa loppet möjliggöra för att undvika bullerkänsliga områden.

Dela

Relaterade inlägg

Det brinner rejält på flygplatsen Dhaka i Bangladesh. Det rapporterar den indiska nyhetsbyrån ANI, enligt...
”Welcome to my hometown”, porträttgalleriet som i 20 år har välkomnat resenärer till Stockholm och...
På söndag införs det nya gränskontrollsystemet Entry Exit System i alla gränsövergångar i Sverige och...
Nedstängningen i USA drabbar nu flygtrafiken i landet. CNN rapporterar att det inte finns tillräckligt...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy