Resetrender är nu inne på sitt tionde år och lyfter fram hur resenärerna vill uppleva världen. När vi blickar framåt mot 2026 visar undersökningen att resenärerna vill visa sina sanna jag med alla sina egenheter. Även tekniken bidrar till att göra det möjligt för resenärerna att uppleva personliga resor tillsammans med sina nära och kära.
Baserat på insikter från fler än 29 000 resenärer i 33 länder och områden presenterar Booking.com de tio definierande trenderna för 2026.
Moderna milstolpar: resor som hyllar DIG
Under 2026 kommer resenärerna att skriva om regelboken för när och varför man reser. Resorna är inte längre reserverade för milstolpar som bröllop, smekmånader eller årsdagar – utan blir mer och mer personliga i takt med att samhällets normer förändras och utvecklas. Hela 62 % av resenärerna säger att de inte behöver en anledning för att boka en resa, medan en fjärdedel (25 %) säger att de skulle åka till en drömdestination utan att vänta på en ”traditionell” milstolpe för att berättiga det.
Nästan två tredjedelar (64 %) motiverar att de bokar en semester med att de helt enkelt har jobbat hårt och förtjänar det. Nya skäl att boka en resa blir också allt mer populära: man firar ett nytt jobb eller en befordran (21 %), firar en överraskande skatteåterbäring (31 %), markerar slutet på en relation (12 %) eller vill visa upp en ny outfit (9 %). Framsteg inom hälsa och välbefinnande är också starka motivationsfaktorer, och en av fem (22 %) reser för att markera milstolpar som nykterhet eller fitnessresultat.
Denna nya våg av moderna milstolpsresor visar hur resenärer lyfter fram personliga prestationer på sina egna villkor och använder resandet som ett sätt att fira sin individualitet.
Turbulenstest: kärlek, vänskap och lagarbete sätts på prov
Semestern är inte bara till för att ladda batterierna. Under 2026 kommer den att bli den ultimata kompatibilitetskollen. Många resenärer planerar nämligen att använda resor för att testa hur starka deras relationer är – romantiska, platoniska eller till och med professionella. Mer än två tredjedelar (67 %) av de svenska resenärerna är öppna för att göra en resa med en potentiell partner, kollega eller ny vän för att se hur väl de passar ihop. Sätten resenärerna vill testa relationerna på är både kreativa och avslöjande.
Över hälften (55 %) kan tänka sig att resa till en avlägsen plats för att se hur deras partner hanterar situationer utanför komfortzonen. Ytterligare 44 % är intresserade av resor med ombytta roller, där den som vanligtvis ansvarar för planeringen lämnar över kontrollen eller den introverta tar ledningen. Dessutom är (50 %) intresserade av resor med stora begränsningar, som att göra resor med begränsad budget, språkbarriärer eller begränsad uppkoppling. Många (69 %) skulle också själva ta ett steg tillbaka för att testa om deras resesällskap tar initiativ till att planera resan.
Dessa turbulenstester representerar ett nytt synsätt på semestern: den är inte bara ett sätt att fly vardagen, utan också ett unikt tillfälle att bedöma kompatibilitet, flexibilitet och lagarbete. Generation Z-resenärer är de mest experimentella av alla – 74 % är öppna för skräddarsydda resplaner som är utformade för att simulera dynamik i verkliga livet och testa förhållanden på sätt som kan avgöra om de kommer att bära eller brista.
Förutbestämda destinationer: resor som är skrivna i stjärnorna
Under 2026 kommer stjärnorna inte bara att påverka horoskop och stjärntecken, de kommer även att styra resplanerna. Från månfaser till astrologi kommer mystiska metoder att bli en ny kompass för att vägleda resebeslut och förvandla semestrar till resor med en andlig dimension och ett kosmiskt godkännande.
Cirka en tredjedel av svenska resenärerna (33 %) säger att de skulle överväga att ändra eller ställa in sina planer om en andlig rådgivare eller vägledare föreslog att det inte var rätt tid för en resa, medan 26% skulle ompröva resor efter en varning i sitt horoskop, och 23 % skulle justera planer om Merkurius befann sig i retrograd.
Utöver dessa kosmiska kurskorrigeringar söker många resenärer aktivt upplevelser som ligger i linje med mystiska eller astrologiska signaler. Över en fjärdedel (28 %) säger att de tar hänsyn till sådana influenser när de planerar semestrar, från att välja tidpunkten för resor utifrån månfaser eller solstånd till att besöka energirika platser. Generation Z (51 %) och nästan en tredjedel av millennials (32 %) är särskilt inriktade på dessa andliga upptäcktsfärder, ett tecken på att vägen till självkännedom verkligen kan vara skriven i stjärnorna för de yngre generationerna.
Semestrar som ger glow: hudvårdsinriktade resor, drivna av teknik
Wellnessresor kommer att få en rejäl glow up 2026. Hela 68 % av de svenska resenärerna är öppna för att boka en ”glowsemester” med olika hudvårdsbehandlingar som är skräddarsydda för deras personliga hudvårdsbehov. Enkla sparesor byts i allt högre utsträckning ut mot mer avancerade och högteknologiska wellnessresor med fokus på kroppens största organ: huden. Mer än fyra av tio resenärer (42 %) säger att de skulle överväga att använda AI för att identifiera resmål som är anpassade efter deras personliga hudvårdsbehov.
Efterfrågan på personlig anpassning är större än någonsin, och över hälften (55 %) lockas av personliga återfuktningsbehandlingar som anpassas efter lokalt klimat och aktiviteter, medan 43 % är intresserade av smarta speglar som analyserar porer och fuktighetsgrad för att ge hudvårdsråd i realtid. Sömnoptimering står också i fokus, och 68 % är intresserade av sviter som är utrustade med dygnsrytmljus och ljudlandskap för att förbättra sömnen, en viktig faktor för hudens reparation och regenerering.
Från uråldriga termiska ritualer till banbrytande dna- och mikrobiomtester – ”glowsemestern” innebär en ny era av hudvårdsinriktade hälsoresor, där målet inte bara är att ladda batterierna utan även att kunna återvända hem full av ny energi som syns.
Fridfulla fritidsintressen: stillsamma aktiviteter för att hitta ett större lugn
Tystnad kommer att vara guld värd 2026, då resenärer vill byta ut vardagens buller och distraktioner från en överstimulerande värld mot naturens rofyllda stillhet för att återfå sin känsla av lugn. Bland de svenska resenärerna säger 30 % att de skulle semestra specifikt för att känna sig närmare naturen (bland generation Z är siffran hela 22 %), och 16 % säger att de föredrar stillsammare hobbyer på semestern. Resenärerna vill ha återställande ritualer som prioriterar tålamod, reflektion och stressavlastning.
Från fågelskådning och fiske till att spana efter insekter och plocka bär, svamp och vilda växter – resenärerna blir allt mer intresserade av fritidsintressen som möjliggör en djupare kontakt med naturen. Över en tredjedel (39 %) säger att de skulle överväga att spana efter malar, fjärilar eller insekter, 61 % kan tänka sig fiske eller fågelskådning och 46 % är öppna för att bo på ett hotell där de kan delta i att plocka bär, svamp och vilda växter i den lokala naturen och vildmarken för att samla in sin egen mat. Dessa aktiviteter lockar resenärer som är ute efter ett sätt att få en djupare kontakt med sin omgivning. Även i detta sökande efter stillhet kan tekniken spela en roll, tack vare allt från appar som identifierar fjärilar och fåglar i realtid till AI-verktyg som föreslår stigar, livsmiljöer eller säsongsmässiga migrationsmönster.
Souvenirer i skafferiet: från kökshyllor till kulturella skyltfönster
År 2026 är det enkla köksskåpet på väg att bli en riktig kulturell monter, fylld med resesouvenirer som speglar personlig smak, designkänsla och en berättelse om plats. Dessa souvenirer går nu från att vara enkla kylskåpsmagneter till att ta plats på skafferihyllan när resenärer i allt högre grad söker delikatesser och designskatter som förvandlar vardagskök till utställningslokaler för världskultur.
Mer än hälften av de svenska resenärerna (58 %) säger att de skulle överväga att köpa husgeråd med fokus på design eller torrvaror till skafferiet på semestern. Allt från handmålade kryddburkar till hantverksmässigt producerad olivolja fungerar dessutom lika bra som inredningsdetaljer. Hela 40 % säger att de till och med skulle överväga att resa till en destination som är särskilt känd för sina skafferiprodukter eller husgeråd.
Denna förändring handlar inte bara om estetik, dessa souvenirer ger även mening. Nästan en fjärdedel (24 %) säger att ätbara souvenirer hjälper dem att återuppleva ett resmål varje gång de lagar mat, medan 21 % värdesätter hur dessa föremål visar upp lokalt hantverk, hållbarhet och traditionella metoder. För andra spelar exklusivitet och stil en roll, och 15 % väljer resmål utifrån sällsynta souvenirer, köksredskap i begränsad upplaga eller förpackningar som ser lika bra ut på kökshyllan som på sociala medier.
Nya rutter: gemensamma äventyr ute på vägarna
Den klassiska bilresan växlar upp 2026 och går från att vara en bilsemester med familj och vänner till att bli en spontan och äventyrsfylld resa med nya följeslagare längs vägen. Resan i sig handlar inte längre bara om körningen, utan snarare om att hitta gemensamma och minnesvärda stunder med andra äventyrare. Hela 84 % av de svenska resenärerna är öppna för samåkning på semestern och 41 % är villiga att använda en app för att hitta resenärer på en liknande rutt.
Det är enkelt att förstå vad som lockar. Resenärer dras till roadtrips som gör resandet mer spontant och flexibelt (75 %), låter dem träffa nya människor (77 %) och låter dem dela på körningen (75 %). Särskilt för personer som inte kör bil innebär samåkning och självkörande fordon att tidigare otillgängliga vägar förvandlas till gemensamma äventyr som ökar känslan av frihet.
Yngre generationer visar vägen och 65 % av generation Z kan tänka sig att använda självkörande fordon eller AI för att planera sina rutter, jämfört med bara 23 % av baby boomers. Tekniken fortsätter att skapa nya möjligheter även på andra sätt ute på vägarna, och 50 % av resenärer världen över säger att de skulle använda AI eller generativ AI för att planera natursköna rutter bortom de vanliga vägarna, som är skräddarsydda för deras egna reseönskemål.
Romantasy-resor: en flykt in i förtrollande världar
I århundraden har böcker varit reskamrater som packats ner i resväskan för att läsas på tåg, flygplan, stränder och nya platser. Genrer som romantasy har exploderat i popularitet, och under 2026 går förhållandet mellan berättelser och resor in i ett nytt kapitel då resenärerna inte bara kliver in i romaner utan också i fantasivärldar med drakar, älvor och andra mytiska varelser.
Förvänta dig att se semestrar bli till fängslande berättelser under det kommande året, då förtrollade slott, mystiska skogar, medeltida banketter och maskeradbaler blir magiska skådeplatser för romantasy-resor. Nästan hälften (48 %) av de svenska resenärerna säger att de skulle vara intresserade av att besöka en destination inspirerad av romantasy. För många kan detta handla om mycket mer än bara sightseeing. Nästan en tredjedel (31%) är öppna för att delta i en rollspelsupplevelse baserad på ett favoritspel, en favoritbok eller en favoritfilm från fantasygenren, 11 % säger att de definitivt är intresserade av att göra detta till en del av sina framtida resplaner.
Tekniken skriver ett nytt kapitel för denna nya form av eskapism. Mer än sex av tio resenärer (63 %) är öppna för AI-drivna förslag som matchar fantasyestetiken, rekommenderar undangömda vistelser i sagoboksmiljöer eller pekar ut verkliga platser som använts vid filminspelningar. Fantasy kommer inte längre att vara begränsat till fiktiva världar, utan kommer att bli en resemodell för förtrollande flykter från verkligheten där fantasi och äventyr spelar huvudrollen.
Robothem: framtiden för semesterboenden
Resenärerna har länge uppskattat utrymmet och avskildheten man kan få på semesterboenden, men 2026 kommer vi att få se något mycket mer futuristiskt: hem som förbättras med robothjälpare. Tänk dig att checka in i ett semesterhus där en städrobot tar hand om röran, en robotkock lagar middag (och diskar) och smarta system optimerar vatten, energi och avfall i bakgrunden.
De svenska resenärerna är redo att upptäcka denna nya värld där bekvämlighet möter nyfikenhet, och 59 % kan tänka sig att boka ett boende som är utrustat med robotteknik. Mest populära är de praktiska fördelarna, och över hälften av de intresserade (54 %) säger att städrobotar skulle inverka på deras bokningsval. Samtidigt ser 41 % mest fram emot en robotkock, och över en femtedel (22 %) vill att robotar ska ta hand om hållbarhet bakom kulisserna.
Men allt handlar inte bara om bekvämlighet. För många är det nyhetens behag som lockar (18 %) eller till och med möjligheten att kunna skryta (11 %) om att ha bott i ett hus som ser ut som taget ur science fiction. Dessa ”robothem” suddar ut gränsen mellan praktiskt och lekfullt, omdefinierar upplevelsen på semesterboenden och banar väg för vistelser som är både bekväma och verkligen oförglömliga.
Tidsresor: minnen blir resmål
Under 2026 kommer nostalgi inte längre att vara något vi lämnar bakom oss, utan något vi kan kliva tillbaka in i med teknikens hjälp. Med AI-driven fotokartläggning och plattformar för att spåra sina rötter kan minnen förvandlas till kartor och gamla ögonblicksbilder till framtida resplaner. Nu kan resenärerna hitta den exakta platsen där ett ögonblick en gång inträffade och uppleva det igen.
För många är dessa resor djupt känslomässiga. De har sin rot i en önskan att återuppleva meningsfulla stunder och dela dem med andra. Över hälften av de svenska resenärerna (52 %) säger att de skulle kunna tänka sig att återskapa ett minne eller foto genom att använda teknik för att identifiera den exakta platsen där det togs och sedan resa dit. En lika stor andel 52 % säger att deras främsta motivation skulle vara att återbesöka ett minne med familj eller nära vänner, medan 40 % dras till resmål som får dem att känna sig unga, återknutna eller hemma. 29 % ser till och med dessa resor som milstolpar, oavsett om det handlar om att reflektera över personlig utveckling, återknyta kontakten med människor från det förflutna eller till och med få ett avslut genom att återvända till platser som är förknippade med svåra minnen.
Det som gör den här rörelsen ny är hur tekniken underlättar människans eviga behov av att minnas. Utöver nostalgi använder resenärer innovation för att spåra sina förfäder, knyta band mellan generationer genom historieberättande eller till och med återskapa foton för att känna samhörighet på både tidlösa och nya sätt.
James Waters, Chief Business Officer på Booking.com, säger: ”År 2026 blir resandet en återspegling av vem man verkligen är, med resor som bygger på intressen som kanske tidigare kändes för nischade eller djärva att utforska. Resenärer stresstestar relationer, kliver in i fantasivärldar, förvandlar sina kök till återspeglingar av sina resor och letar efter nya sätt att uppleva roadtrips och semesterboenden med nya tekniska funktioner. På Booking.com utvecklas vi kontinuerligt för att göra det lättare för alla att uppleva världen och ge sig ut på sina drömresor genom att erbjuda fler valmöjligheter, mer flexibilitet och större bekvämlighet än någonsin tidigare.”








