2,42 miljoner passagerare reste genom Köpenhamns flygplats i november – en ökning med 11 procent jämfört med samma månad förra året. Detta är det högsta antalet
Novemberresenär någonsin. Tillväxten drivs främst av transfertrafik, där en av fyra passagerare nu byter plan i Köpenhamn.
Mot årets sista månad fortsätter reslusten att leva på en hög nivå. I november
2,42 miljoner passagerare reste genom terminalerna på Köpenhamns flygplats. Detta gällde danskar på väg till sol och värme, turister på höstresor till Danmark och transportpassagerare som reste via Köpenhamn till destinationer runt om i världen.
”Vi ser en stabil tillväxt i alla passagerargrupper med så mycket som 11 procent mer
resenärer jämfört med samma tid förra året. I år har flygbolagen det största vintertrafikprogrammet i flygplatsens historia, med fler anslutningar än någonsin tidigare.
Rutterna till varmare destinationer i Europa är populära, och det finns också stor efterfrågan på de många rutterna längre ut i världen,” säger Peter Krogsgaard, kommersiell direktör på Köpenhamns flygplats.
Oavsett årstid är London utan tvekan det mest populära resmålet från Köpenhamn. I södra Europa är Spanien favoriten bland novemberresenärer. Här är destinationerna
Barcelona, Malaga och Gran Canaria leder, men Madrid upplever också hög tillväxt.
Överföringstrafiken ökar kraftigt
Allt fler människor använder Köpenhamns flygplats som nav på väg till sin final
destination. 37 procent fler passagerare var transferpassagerare i november jämfört med samma månad förra året. Detta innebär att en av fyra passagerare på flygplatsen nu är transferpassagerare.
Överföringstrafik är av stor betydelse för Danmark eftersom det säkerställer ännu mer direkt
rutter till och från Köpenhamns flygplats. Bra kontakter med världen betyder ökade
Tillgången till globala marknader för danska företag ökar turismen i Danmark och gör landet attraktivt för internationella investeringar.
”Den betydande tillväxten i omlastningstrafiken är en tydlig signal om att Köpenhamn är den föredragna transportknutpunkten i Norden. Detta stärker förbindelserna till Europa och de interkontinentala rutterna till bland annat Nordamerika och Asien, och ger Danmark en konkurrensfördel. Med transfertrafiken kan vi underhålla och utveckla ruttnätet till destinationer runt om i världen som annars inte skulle vara direkt tillgängliga, och detta är positivt för den danska ekonomin,” förklarar Peter Krogsgaard.
Majoriteten av transferpassagerarna kommer från Danmark, Sverige och Norge, men även från Tyskland, Italien och Polen.
Inrikesresor ökar
Den inrikestrafiken ökade också avsevärt i november, med 23 procent fler passagerare än under samma period förra året. Detta visar att flygplanet fortsätter att vara en viktig del av den danska infrastrukturen och skapar sammanhållning mellan regionerna.
”Inrikesvägar är avgörande för många danskar, som snabbt måste resa fram och tillbaka mellan regionerna, och oavsett var i landet finns det enkel tillgång till hela världen. Tillväxten understryker att vi har ett starkt och effektivt nätverk som gör det enkelt att ta sig från Aalborg eller Bornholm till exempelvis Marrakechh eller Seoul,” säger Peter Krogsgaard.
Den inhemska tillväxten beror främst på trafiken på rutterna från Billund och Aalborg och drivs av både lokala passagerare och transferresenärer.
Starkt vintertrafikprogram för långdistanslinjer
Årets vintertrafikprogram erbjuder många långdistanslinjer som bidrar till
Novembers passagerartillväxt. Det finns nu ännu fler möjligheter att resa direkt till Asien: Shanghai är tillbaka på ruttkartan, vägen till Japan upplever stor tillväxt, och nya destinationer som Mumbai i Indien och Seoul i Korea har lagts till.
”Vi har en stor aptit på resor till Asien och Mellanöstern. Detta speglar en resetrend där fler söker upplevelser som ger insikt i andra traditioner och kulturer. Därför är det avgörande att vi, som Nordens största internationella transportnav, kan bidra till denna utveckling med ett brett och stabilt ruttnät som följer passagerarnas behov och resemönster,” säger Peter Krogsgaard.
I november reste 23 procent fler passagerare mellan Köpenhamn och asiatiska destinationer jämfört med samma månad förra året, medan tillväxten till Mellanöstern var 14 procent.
Om 14 dagar kommer det att finnas fler möjligheter att resa till Asien när Vietnam Airlines öppnar den allra första direkta rutten mellan Danmark och Vietnam. Företaget flyger tre gånger i veckan mellan Köpenhamn och Ho Chi Minh-staden.








