måndag 22 apr, 2024

AIRFRANCE och KLM köper 2,4 miljoner ton hållbart flygbränsle

Dela

Foto:AIRFRANCE och KLM

AIRFRANCE och KLM skriver nytt avtal med det franska energibolaget TotalEnergies på 800,000 ton hållbart flygbränsle. Det är den andra beställningen som har gjorts den senaste månaden, efter ordern på 1,6 miljoner ton hållbart flygbränsle från Neste och DG Fuels. Med dessa avtal är flygkoncernen nästan halvvägs till att uppnå sitt hållbarhetsmål för 2030. 

AIRFRANCE och KLM har satt som mål att minska koldioxidutsläppen genom att använda 10 procent hållbart flygbränsle år 2030. Den senaste månaden har flygkoncernen beställt 2,4 miljoner ton hållbart flygbränsle från olika energibolag, varav den senaste beställningen på 800 000 ton har gjorts hos franska TotalEnergies. Tillsammans med den tidigare ordern på 1,6 miljoner ton hållbart flygbränsle från energibolagen Neste och DG Fuels uppnår koncernen nästan fem procent hållbart flygbränsle, vilket är närmast halvvägs till sitt hållbarhetsmål för 2030. 

– Genom dessa betydande investeringar gör vi skillnad på riktigt. AIRFRANCE och KLM är redan en branschledare inom användningen av hållbart flygbränsle, även om vi fortfarande har en bit kvar innan vi når vårt hållbarhetsmål för 2030. Det här är ett stort steg för att täcka vårt bränslebehov, men även för att gynna produktionen av innovativa och hållbara energialternativ, säger Gijs van Popta, General Manager på AIRFRANCE och KLM North Europe. 


Flygkoncernens hållbarhetsmål är dubbelt så ambitiöst som EU-kommissionens

AIRFRANCE och KLMs hållbarhetsmål överträffar EU-kommissionens lagförslag ReFuelEU som avser att öka andelen hållbart flygbränsle i Europa till fem procent, vilket är hälften så stort som flygkoncernens mål inom samma tidsram. Till skillnad från ReFuelEU är AIRFRANCE och KLM:s mål dessutom globalt. I december 2022 kom också beskedet att Science Based Targets initiative (SBTi), ett samarbete mellan globala hållbarhetsorganisationer som till exempel UN Global Compact och Carbon Disclosure Project (CDP), skriver under på att koncernens 2030-mål för minskade utsläpp överensstämmer med Parisavtalets mål om att minska den globala temperaturhöjningen till väl under 2 °C.

AIRFRANCE och KLM har investerat i testning och användning av förnybara flygbränslen globalt i över 15 år. Sedan 2018 har KLM varit delaktiga i det svenska projektet “RE-SAF: hållbara flygbränslen” som är en fortsättning på den av Energimyndigheten finansierade förstudien ’Från flis till flygplan i Småland’. I projektet samlas KLM, Växjö Energi, Södra, RISE, SkyNRG och 2030-Sekretariatet för att tillsammans utveckla förutsättningarna för en integrerad produktionsanläggning för hållbart flygbränsle framtaget av flis, en restprodukt från skogsbruk.

– Vi är stolta över att ingå i RE-SAF-projektet för framtagandet av innovativa och hållbara bränslealternativ. Efterfrågan på hållbart flygbränsle är stor, vilket vi ser i allt större utsträckning bland våra kunder. I Sverige samarbetar vi bland annat med resebyråer som Tranås Resebyrå, Travel Support och Gemini Travel för att tillsammans stötta den hållbara utvecklingen av branschen, säger Martin Kotte, försäljningschef för Sverige på AIRFRANCE och KLM North Europe.

Enligt Pressmeddelande.

Dela

Relaterade inlägg

Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna. Destinationen noterar 684 200 gästnätter under...
Förra veckan fick över tre miljoner svenskar sin skatteåterbäring. Enligt färska bokningssiffror från reseaktören TUI har de...
Ny statistik från SCB / Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till...
Flygbolaget SAS flög 2 miljoner passagerare i mars, en ökning med 5 procent jämfört med...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy