lördag 27 jul, 2024

Branschexperten: ”Absolut värsta krisen för flyget i fredstid”

Dela

Flygbolag till och från Sverige kommer göra en förlust på omkring 30 miljarder i år.  Det är en prognos som Transportföretagen gör och vädjar nu till regeringen om fler riktade stöd.

”Det här är den absolut värsta krisen för flyget i fredstid och vi ser att andra länder vidtar mer resoluta åtgärder”, säger Nils Paul, näringspolitisk expert.

I april minskade den svenska flygtrafiken med 98,2 procent. För 2020 räknar Transportföretagen med att tappet kommer ligga på minus 61 procent.

Nils Paul, näringspolitisk expert på branschorganisationen, gästade på måndagen ett webbinarium med representanter från resebranschen där utmaningar för den svenska infrastrukturen stod i fokus.

”Transportsektorn var först in i krisen och vi kommer också vara sist ut. Siffrorna är drakoniska, det finns inga kommersiella förutsättningar att driva trafik idag”, säger Nils Paul.

Han jämför coronakrisen med tidigare kriser som terror-attacken 2001, sars-epidemin, askmolnskrisen och finanskrisen. 

”Man kan säga att den här krisen är alla dem gånger fyra. Globalt beräknas förlusterna för flygbolagen att uppgå till 314 miljarder amerikanska dollar, det kan ställa mot finanskrisen då förlusten uppgick till ungefär 26 miljarder dollar.”

Och för den svenska flygindustrin målas en mörk bild upp. Transportföretagen spår att flygbolag till och från Sverige kommer göra en förlust på ungefär 30 miljarder kronor i år, och menar att en återhämtning är omöjlig så länge reserestriktioner finns kvar.

”Vi är fortfarande i en oerhört svår situation. Titta bara på de tre största flygbolagen i Sverige. BRA har försatt sig i företagsrekonstruktion och sagt upp 600 anställda. Norwegian  har försatt sitt svenska dotterbolag i konkurs med över tusen uppsagda personer och SAS har varslat hälften av sin personal i Sverige.”

Svenska flygföretag har fått ta del av 5 miljarder i statliga kreditgarantier, men det räcker inte, menar Transportföretagen.

”Det här riktar sig bara till flygbolagen, inte flygtrafikledning, inte flygplatser, så inte hela näringskedjan. Det är svårt att täcka fasta kostnader för flygplatser och personal i en kris som vi inte vet slutdatumet på. Och charterbolagen, som helt saknar intäkter, omfattas inte ens av kreditgarantierna”.

Nils Paul efterlyser mer omfattande åtgärder från regeringshåll och pekar på initiativ som andra länder tagit.

”Vi ser att andra länder vidtar mer resoluta åtgärder som även gynnar flygplatserna. Jag är orolig för de långsiktiga skadorna. För vi vet att ska resandet komma igång så behöver vi ha flyget. Vi sitter i samma båt bokstavligt talat och vi är därför fortsatt intresserad av en dialog med regeringen.”

Källa:di.se

Dela

Relaterade inlägg

Flygplanstillverkaren Airbus aktie faller nästan 10 procent efter en sänkt vinstprognos för 2024. Airbus hänvisar...
Under fredagen väcks åtal för de fyra personer som är brottsmisstänkta efter den omtalade springnotan...
Sedan mitten av maj plågas delar av norra Indien av en värmebölja, med temperaturer på...
Gotlandsbolaget, noterat på Nasdaq First North, redovisar ett justerat rörelseresultat på -66,7 miljoner kronor (-62,9)...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy