lördag 8 feb, 2025

Detur om kritiken kring de inställda avgångarna: ”Vi har inte varit tillräckligt tydliga”

Dela

Foto:creativecommons.org

Totalt omkring 120 av Deturs avgångar från tolv svenska flygplatser har ställts in i år, enligt företagets egna siffror. Det innebär 15 procent av de lågprisresor som sålts inför vårens säsong. Se researrangörens mejlsvar på SVT:s frågor här nedan.

Vilket eller vilka är skälet/skälen till att de aktuella avgångarna ställts in?

”Det enkla svaret är att det är för få bokningar på dessa avgångar för att det skall vara möjligt att genomföra dem”…”Om det funnits ett sätt att genomföra resorna så hade vi gjort det, men det är med tungt sinne vi har fått fatta beslutet att ställa in vissa avgångar.”

”Brustit i tydligheten”

De säger att de erbjudits att boka om sin resa längre fram till ordinarie pris, eller att ta emot vouchers – inte att få pengarna tillbaka. Varför?

”Dessvärre har den information som skickats ut till de drabbade resenärerna inte varit tydlig på den punkten och då har detta missförstånd uppstått. Det får vi ta på oss och vi har inventerat informationen som skickas ut”…”Så vi har brustit i tydligheten och det ber vi om ursäkt för.”

Varför blir inte kunderna erbjudna ett annat alternativ till det sänkta pris de betalat, det vill säga enligt det pris som avtalats med er?

”Eftersom prioritet 1 har varit att erbjuda en ersättningsresa så har andra alternativ av en annan typ erbjudits som inneburit ett högre pris för resan. Det har blivit oklart i kommunikationen och sett ut som om resan fördyrats genom erbjudandet, i stället för att en resa av annan typ erbjudits.”

Svarar på kritik om lockpriser

En kund anser att ni ”bluffar med lockpriser”, säljer billiga resor som ställs in med kort varsel för att ersättas med ett annat erbjudande som är flera gånger dyrare. Vad säger du/ni om det?

”’Lockpriserna’ är ingen bluff, vi har betydligt fler resenärer som redan rest på resor med nedsatt pris än dem som dessvärre drabbats av inställda resor”…”Att gå igenom den processen med syfte att ställa in resor och försöka få ombokningar till en annan resa med högre pris skulle helt enkelt inte vara vare sig logiskt eller lönsamt.”

Välkomnar granskning

Konsumentverket har öppnat ett tillsynsärende mot Detur angående bristande kommunikation till kunderna i fall där resor ställts in. Vad har ni för kommentar till det?

”Det är å ena sidan inte tillfredsställande att få ett tillsynsärende öppnat mot sig, samtidigt så är det bra att det görs när kunder och konsumenter inte upplever att leverantörer och aktörer på vilken marknad det än gäller lever upp till förväntningarna.”

Dela

Relaterade inlägg

Fjällturismbolaget SkiStar meddelar ett fortsatt starkt bokningsläge med en beläggningsgrad på 96% inför kommande sportlovsveckor*. Intresset...
Organisationen Finlands näringsliv EK vill ha en fast förbindelse mellan Åbo och Stockholm via Åland. –...
Årets första månad är den varmaste januari som hittills uppmätts, enligt EU:s klimattjänst Copernicus. Temperaturen låg...
Resebyrån Ticket har listat fem resmål i Europa som passar för en romantisk Alla hjärtans...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy