lördag 27 jul, 2024

Flygbolaget måste nå tuffa miljömål – annars blir det inga miljarder

Dela

Foto: Austrian Airlines

Flygbolaget Austrian Airlines får 600 miljoner euro, cirka 6,3 miljarder kronor, av österrikiska staten. Men med pengarna följer en mängd miljökrav.

Austrian Airlines är ett av alla flygbolag som hotat att gå under i coronakrisen. Efter långdragna förhandlingar ställer Österrikes regering upp på att rädda flygbolaget. Ägaren, den tyska flygjätten Lufthansa och österrikiska regeringen stoppar in 150 miljoner euro var, medan banker ställer upp med resterande 300 miljoner euro. Lånen garanteras dock till 90 procent av staten.

Men stödet kommer inte utan motåtgärder. För första gången i Österrikes politiska historia sitter De gröna i regeringen. För att partiet ska ställa upp på att rädda ett flygbolag har de österrikiska miljöpartisterna ställt en mängd motkrav i förhandlingarna med förbundskanslern Sebastian Kurz konservativa ÖVP.

I det slutliga avtalet ingår att Austrian Airlines ska halvera sina koldioxidutsläpp till 2030, jämfört med nivåerna 2018. För att nå klimatmålet ska flygbolaget investera i nya och mer bränslesnåla flygplan och börja använda mer alternativa flygbränslen.

Dessutom har De gröna fått igenom en helt ny spelplan för alla flygbolag som trafikerar Österrikes flygplatser.

Bland annat blir det olagligt att sälja sälja olönsamma biljetter, där priset är lägre än skatter och avgifter. Det innebär i praktiken ett lägstapris på 40 euro för en flygbiljett.

Alla flygresor där det finns ett tågalternativ som mindre än tre timmar blir också förbjudna.

Därtill har man tidigarelagt en planerad biljettskatt på 12 euro, samtidigt som flygsträckor under 350 kilometer beläggs med en skatt på 30 euro.

”Det kommer inte längre att vara möjligt att erbjuda biljetter som är billigare än den faktiska kostnaden”, säger miljöminister Leonore Gewessler från De gröna.

I uppgörelsen ingår också mer pengar till kollektivtrafiken, främst tåg som ska ersätta de korta inrikesflygen. 

De nya miljöreglerna innebär bland annat slutet för flygplatsen i Salzburg. Tågsträckan Wien-Salzburg avverkas nämligen på 2 timmar och 49 minuter.

Reaktionerna på avtalet för att rädda det krisande flygbolaget följer de olika partilinjerna.

”Utbyggda tågförbindelser kan ersätta dessa kortaste rutter snabbt, bekvämt och klimatvänligt”, säger en nöjd Heinrich Schellhorn, De grönas talesperson i förbundslandet Salzburg.

Å andra sidan är Wilfried Haslauer, ÖVP, och Salzburgs regeringchef missnöjd.

”Det är smärtsamt för Salzburg. Vi är inte nöjda”, säger han till Kronen Zeitung.

Källa:di.se

Dela

Relaterade inlägg

Flygplanstillverkaren Airbus aktie faller nästan 10 procent efter en sänkt vinstprognos för 2024. Airbus hänvisar...
Under fredagen väcks åtal för de fyra personer som är brottsmisstänkta efter den omtalade springnotan...
Sedan mitten av maj plågas delar av norra Indien av en värmebölja, med temperaturer på...
Gotlandsbolaget, noterat på Nasdaq First North, redovisar ett justerat rörelseresultat på -66,7 miljoner kronor (-62,9)...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy