torsdag 20 jun, 2024

Guldägget i fara när British Airways firar 100

Dela

Foto:Britishairways.com

Läget för British Airways är oklart inför brexit. Lagom till hundraårsdagen hotas bolaget av strejk, dåligt rykte och ökad konkurrens.

Det brittiska flygbolaget British Airways, BA, fyller hundra år i år. Men ryktet är inte vad det en gång var. Senast i september strejkade piloterna på bolaget mot låga löner, en dataläcka kostade moderbolaget International Consolidated Airlines Group, IAG, över 2 miljarder kronor och på ryktesmätaren Alvas lista över bäst flygbolag i världen hamnar BA på plats 55 av 65.

Flyganalytikern Jan Ohlsson tror att ryktet svärtats bland annat av att British Airways, likt många andra flygbolag, anpassar sig efter lågprisbolagen.

”Alla regler är anpassade till lågprisflyg, med extra avgifter för bagage och service. Sedan har man också en gammal flotta som får en del klagomål, man har inte varit snabbast i Europa på att byta ut sina flygplan”, säger han.

Men ekonomiskt går det fortsatt bra, BA:s rörelsevinst steg i fjol till 29 miljarder kronor.

En viktig förklaring är BA:s dominerande ställning på Londonflygplatsen Heathrow – bolaget har över hälften av de lukrativa start- och landningsslotarna på jätteflygplatsen, enligt The Economist.

Och EU:s regler, som baseras på riktlinjer från branschorganisationen IATA, cementerar läget. Om flygbolagen använder minst 80 procent av sina slottider har de normalt sett rätt till samma antal efterföljande år. 

Flygexperten John Strickland tror dock inte att brexit kommer att leda till att BA blir av med slottider.

”Reglerna kommer förmodligen inte att förändras, de appliceras internationellt”, säger han. 

Moderbolaget IAG har enligt honom vidtagit en rad åtgärder för att förhindra problem som kan följas på brexit. Men enligt Jan Ohlsson har British Airways själva inte gjort särskilt mycket.

”Visst kommer brexit bli skakigt för British Airways. På ytan har de gjort väldigt lite för att förbereda sig, antingen är det så eller så finns det en hemlig plan”, säger Jan Ohlsson.

Samtidigt finns planer på att bygga ut Heathrow. Det öppnar för utmanare som Virgin, som vill öka sin kapacitet, enligt The Economist.

Brexit, i kombination med de fackliga problem, med överhängande hot om nya strejker, kan innebära stora problem för British Airways.

”Att ha många strejkdagar leder till minskat förtroende, det har British Airways inte riktigt löst. Men britter är britter och är snarare de som tar över något annat bolag än blir övertagna. Men de har inte publicerat något tillförlitlig strategi, på pappret ser det mer ut som att de tänker som Boris Johnson och skjuter från höften”, säger Jan Ohlsson.

Han tror inte att BA vet än hur brexit kommer att påverka affärerna. Det blir viktigt att bolaget kan göra resor från London smidiga.

”Om gränspassagen blir svårare kan man gå runt detta genom att bygga ut gräddfilssystemet i London, så att affärsmän och andra kommer fortare över gränserna. Det kan tänkas vara extremt viktigt för British Airways och London, om man vill behålla stämpeln som finanshuvudstad i Europa.”

Jan Ohlsson trycker också på att BA kan tjäna på att vara lite mer bussiga. 

”De har fått lite av en arrogansstämpel. Vänlighet kostar inte så mycket egentligen och den vänliga aktören vinner i längden.”

Källa:di.se

Dela

Relaterade inlägg

Under fredagen väcks åtal för de fyra personer som är brottsmisstänkta efter den omtalade springnotan...
Sedan mitten av maj plågas delar av norra Indien av en värmebölja, med temperaturer på...
Gotlandsbolaget, noterat på Nasdaq First North, redovisar ett justerat rörelseresultat på -66,7 miljoner kronor (-62,9)...
De gula postlådorna ska bli färre. Före sommaren ska Postnord plocka bort 13 procent av...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy