lördag 27 jul, 2024

Handelskammaren: Staten borde köpa ut Arlandabanan

Dela

Foto: Mats Montner

Stockholms handelskammare anser att staten ska köpa ut Arlandabanan och öppna upp spåren för fler tåg. I en ny rapport beräknas kostnaden till 4 miljarder kronor.

Finansieringen ska ske genom en försäljning av marken vid Bromma flygplats.

Moderatledaren Ulf Kristersson gick i vintras ut i Di och meddelade att han vill göra upp med regeringen om flyget i Stockholm.

Det han vill se är en lösning där Arlanda byggs ut, så att man på sikt kan flytta över inrikesflyget dit från Bromma.

Svaret från infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) blev en snabbutredning om den framtida kapaciteten på Arlanda, som ska vara klar i juni.

En viktig pusselbit är förbindelserna till och från Arlanda, där det i dag finns stora brister.

Flygplatsen ligger relativt långt från centrala Stockholm, en enkel tågresa med Arlanda Express kostar 299 kronor och på bilvägarna är det ofta trångt.

Nu har Stockholms handelskammare tagit fram en ny rapport, där man lägger fram flera förslag för att förbättra förbindelserna till Arlanda.

Det enskilt viktigaste är att öppna upp Arlandabanan för mer tågtrafik.

”De tåg som går i dag är dyra och har relativt låg kapacitet, vilket innebär att vi inte får ett optimalt nyttjande av befintlig infrastruktur”, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms handelskammare.

Arlandabanan ägs av staten, som har ett avtal med A-Train, ett privat bolag som driver trafiken med Arlanda Express. Avtalet sträcker till 2050 och ger A-Train rätt att ta ut avgifter från andra operatörer som vill nyttja banan.

En lösning som Stockholms handelskammare vill se är att staten löser ut A-Train. Något som enligt nya beräkningar skulle kosta cirka 4 miljarder kronor.

”Det här skulle göra att kapaciteten i tågtrafiken fördubblas från ungefär 3.500 till ungefär 7.000 sittplatser per timme”, säger Carl Bergkvist.

I samband med att Arlandabanan friköps vill Stockholms handelskammare avskaffa den nuvarande stationsavgiften, som övriga tågoperatörer måste betala till A-Train för att få stanna vid Arlanda Centralstation. 

Handelskammaren vill även koppla ihop både pendeltågstrafiken och regionaltrafiken med Arlanda, med direktlinjer från orter som Linköping, Örebro, Västerås och Eskilstuna.

”Det skulle ge en mycket bättre tillgänglighet för hela Mälardalen. Örebro skulle gå från några få direktavgångar per dag till två avgångar i timmen, direkt till Arlanda utan byte”, säger Carl Bergkvist.

Förutom att utöka tågtrafiken vill Handelskammaren se fler busslinjer till Arlanda samt en breddning av E4:an mellan Arlanda och Upplands Väsby.

På längre sikt vill man även utreda möjligheten att förlänga Roslagsbanan till Arlanda, som trafikerar den norra delen av länet.

Enligt Carl Bergkvist är det viktigt att hålla nere kostnaderna.

”Infrastrukturpengarna är mer eller mindre slut, så vårt ingångsvärde har varit att det här ska gå att göra så billigt som möjligt”, säger han.

”Det ska inte handla om stora ombyggnationer, utan vi trimmar den infrastruktur som redan finns”, fortsätter han.

Carl Bergkvist skulle helst se att regeringen sköt till 4 miljarder kronor i den nationella planen för att lösa ut A-Train, men det har han inga större förhoppningar om.

En annan lösning för att kunna friköpa Arlandabanan är att lägga ned Bromma flygplats och sälja marken där.

”Om staten skulle frånträda sitt avtal kring Bromma tidigare än 2038, när det löper ut, så blir det en förhandlingssituation mellan staten och Stockholms stad”, säger Carl Bergkvist.

”Då tycker vi att staten bör nyttja det läget och låta staden dela med sig av exploateringsintäkterna som man får när man säljer marken. På så sätt kan man ta de pengarna och finansiera utköpet av Arlandabanan”, fortsätter han.

BÄTTRE FÖRBINDELSER TILL ARLANDA

Stockholms handelskammare har tagit fram en ny rapport, som presenteras på fredagen, med förslag för att förbättra förbindelserna till och från Arlanda.

Etapp 1:

*Friköp Arlandabanan och avsluta den nuvarande trafikeringen med Arlanda Express.

*Förstärk den regionala tågtrafiken från orter som Linköping, Örebro, Västerås och Eskilstuna med direktförbindelser till Arlanda.

*Koppla ihop pendeltågstrafiken i Stockholm med Arlanda.

*Skrota den nuvarande stationsavgiften vid Arlanda Centralstation.

*Utöka busstrafiken till Arlanda.

Etapp 2:

*Bredda E4:an mellan Upplands Väsby och Arlanda.

*Utred nya ITS-lösningar (intelligenta transportsystem ) för buss- och blåljustrafik, för att minska trängseln på vägarna.

*Utöka SL:s linjebusstrafik till Arlanda.

Etapp 3:

*Utred möjligheten att förlänga Roslagsbanan till Arlanda.

Källa:DI.SE

Dela

Relaterade inlägg

Flygplanstillverkaren Airbus aktie faller nästan 10 procent efter en sänkt vinstprognos för 2024. Airbus hänvisar...
Under fredagen väcks åtal för de fyra personer som är brottsmisstänkta efter den omtalade springnotan...
Sedan mitten av maj plågas delar av norra Indien av en värmebölja, med temperaturer på...
Gotlandsbolaget, noterat på Nasdaq First North, redovisar ett justerat rörelseresultat på -66,7 miljoner kronor (-62,9)...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy