lördag 20 apr, 2024

Internationella resenärers konsumtion stiger i Sverige efter borttagna Covid-restriktioner

Dela

Internationella resenärers konsumtion stiger i Sverige efter borttagna Covid-restriktioner

Med samtliga Covid-restriktioner borttagna kan man återigen besöka Sverige helt fritt. Analys av Nets kortomsättning visar att utländska resenärers konsumtion börjar återhämta sig, med positiva utsikter för både gränshandel, turism och affärsresor.

En vecka efter att samtliga Covid-restriktioner togs bort 9 februari 2022 ökade den internationella kortomsättningen i Sverige med 26,1 procent jämfört med veckan innan. För hela februari var ökningen 60,1 procent jämfört med januari – starka signaler på att den uppgående trenden under 2021 kommer att fortsätta. Nivån är dock fortfarande knappt 80 procent jämfört med innan pandemin.

– Hotell, gränsbutiker, återförsäljare och andra handlare i Sverige med en betydande andel internationella kunder kan andas ut något. Även om dessa företag upplevde det största tappet någonsin under 2020 på grund av Covid och reserestriktioner så verkar effekterna vara relativt tillfälliga, säger Louise Richardson, Sverigechef för Nets, som är en del av Nexi.

Analys av Nets kortomsättningsdata visar att utländska kortköp i Sverige ökade med 26,6 procent under 2021, efter den största nedgången någonsin under 2020. Detta placerar Sverige i täten bland de nordiska länderna när det gäller att vinna tillbaka de internationella resenärernas konsumtion. Som jämförelse steg den internationella kortomsättningen i Danmark med 23 procent under 2021 jämfört med 2020. Finland och Norge är en bit efter med 14 procent respektive 6,5 procent. 

Gränshandeln återhämtar sig starkt 
Gränshandeln tycks vara det som snabbast återhämtar sig i Sverige. 2021 var norrmännen som alltid den största gruppen utländska shoppare i Sverige och stod för 15,4 procent av den totala internationella kortomsättningen. Den första veckan efter att restriktionerna hävdes fortsatte den norska andelen av den internationella kortomsättningen i Sverige att öka jämfört med veckan innan. Livsmedelsbutiker noterade exempelvis en ökning med 55 procent. 

– Betydande besparingar inte allt för långt bort var längre inte möjliga för norrmän på grund av reserestriktionerna under 2020, och hindrade inköp av mat, kläder och vardagsartiklar i Sverige. Eftersom denna handel kräver lite eller ingen planering jämfört med turistresor, är det ingen överraskning att denna typ av konsumtion från utländska besökare återhämtar sig snabbt, fortsätter Louise Richardson. 

Affärsresandet är inte dött, bara annorlunda
Utsikterna för affärsresenärers konsumtion har varit mer osäkra. Företag runt om i världen har infört och lärt sig hybrida arbetssätt och videomöten istället för att ses fysiskt, och är även ett sätt att skära ner på både sina resekostnader och klimatavtryck. Men Nets internationella kortomsättningen indikerar – även om volymen ännu inte nått nivåerna innan pandemin – att det ändå finns en positiv trend. Förändringen i den internationella kortomsättningen från 2020 till 2021 visar en nästan lika stark tillväxt för företagskort (+25,8 procent) som för privata kort (+26,9 procent). Turister är dock betydligt fler än affärsresenärer och står även för en mycket större del av den totala omsättningsvolymen. 

– Det verkar inte som affärsresenärerna helt lagt undan sina resväskor, pass eller företagskort. Handlare som tidigare haft affärsresenärer som viktig kundgrupp kan fortfarande förvänta sig att en betydande del av dessa kunder återvänder, även om affärsresandet kanske inte helt kommer återgå till tidigare nivåer, fortsätter Louise Richardson. 

Större städer lockade flest besökare 2021
2021 hade storstadsregioner som Stockholm, Göteborg och Malmö störst andel av kortomsättningen från utländska resenärer. Veckan efter att restriktionerna tagits bort hade både Stockholm, Göteborg och Malmö dock lägre andelar av den totala internationella kortomsättningen jämfört med andelen under 2021. Detta indikerar en mer jämn fördelning av de utländska besökarnas konsumtion i Sverige framöver. Som förväntat gynnades främst handlare som traditionellt sett är viktiga för utländska resenärer: mat och logi, attraktioner och underhållning. 

Till exempel ökade den internationella kortomsättningen från 2020 till 2021 med 52,1 procent för hotell, 73,3 procent för restauranger och kaféer och 29,4 procent för nöjen och attraktioner.

För att läsa hela artikeln från Nets serie Business Insights, som även innehåller råd till handlare, se här: https://info.nets.se/blogg/int… 

Nationaliteter – störst andel av total utländsk kortomsättning 2021:

  1. Norge: 15,4 %
  2. USA: 11,3 %
  3. Danmark: 10,4 %
  4. Tyskland: 9,7 %
  5. Storbritannien: 5,8 %

Regional andel av total utländsk kortomsättning 2021:

  1. Stockholm: 36 %
  2. Göteborg: 22,8 %
  3. Malmö: 16,2 %

Utländsk kortomsättning en vecka efter restriktionerna lyftes jämfört med veckan innan:

  • Total ökning: + 26,1 % (+ 60,1 % för hela februari jämfört med januari, men fortfarande cirka 4/5 av nivån innan Covid).
  • Regioner – topp 3 – andel av omsättning:
    • Stockholm: 29 %
    • Göteborg: 12,1 %
    • Malmö: 6 %
  • Sektorer omsättningstillväxt:
    • Barer etc: + 142 % 
    • Detaljhandel exkl. livsmedelsbutiker: + 30,8 %
    • Nöjen och attraktioner: + 53,7 %
    • Restauranger och kaféer: + 38,3 %
    • Livsmedelsbutiker: + 55 %
    • Hotell: + 29,7 %
  • Länder – topp 3 – andel av omsättning:
    • Norge: 19,7 %
    • USA: 12,4 %
    • Danmark: +10,3 %

Dela

Relaterade inlägg

Massiva översvämningar har drabbat den annars torra staden Dubai. På tolv timmar föll lika mycket regn...
Ytterligare en person är misstänkt för inblandning i den omtalade springnotan i Malmö i julas. Fyra...
Den 20 oktober går den tjugonde upplagan av Palma Marathon Mallorca av stapeln, i år...
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intresset för...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy