lördag 13 apr, 2024

Kraftigt nyårslyft för Kinas turism

Dela

Foto:fotoaukten

Det blev ett rejält lyft för resandet och konsumtionen under firandet av det kinesiska nyåret i år, rapporterar den statliga kinesiska tv-kanalen CCTV.

Det har registrerats 474 miljoner turistresor under firandet, som inleddes den 10 februari och avslutades i lördags. Det är en ökning med 19 procent jämfört med samma period 2019 enligt CCTV, som hänvisar till statistik från Kinas departement för kultur och turism.

Totalt ökade turistkonsumtionen under årets kinesiska nyårsfirande enligt rapporteringen med nästan 8 procent till 633 miljarder yuan (motsvarande 915 miljarder kronor).

Jämfört med i fjol – då åren med pandemirestriktioner fortfarande präglade det återöppnade Kina – var ökningen ännu större: upp med 34 procent för resandet och 47 procent för konsumtionen.

Källa:TT-Bloomberg

Dela

Relaterade inlägg

Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intresset för...
Sembo har lanserat en ny typ av AI-assistent som ger skräddarsydda förslag på resor, transport...
Efter fem år i Intoit Travel Group och med en fantastisk tillväxt där man mer...
VIAREPS ska marknadsföra flod- och havskryssningsrederiet Plantours i Norden och Benelux Plantours utser AVIAREPS, världens ledande...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy