torsdag 14 nov, 2024

Ny satsning ska få norrmännen att upptäcka mer av Sverige

Dela

Ny satsning ska få norrmännen att upptäcka mer av Sverige
Foto:Visit Linköping & Co

Kampanjen ”Nyfiken på grannen” där Västerås, Norrköping, Linköping, Örebro och Karlstad marknadsförde varandra lanserades sommaren 2020. Kampanjen gick i sociala medier och responsen blev över förväntan. Efter två år av att marknadsföra städerna till varandras invånare är det nu dags att ta nästa steg, och siktet är inställt på grannlandet Norge.

“Norge är en internationell närmarknad som vi ser kommer ha en stor betydelse för oss som resmål framöver bland annat på grund av det ökade intresset för hållbart resande. Därför känns det roligt att vi fortsätter det här modiga samarbetet när vi nu har identifierat möjligheten att utveckla arbetet mot den norska marknaden. Tillsammans blir vi starkare både genom samarbetet i sig men även som reseanledning till Sverige” berättar Maria Östling, Karlstads kommun.

Med en gemensam Facebook-kanal, digital annonsering och PR ska grannarna väcka nyfikenhet och öka norrmännens kännedom för städerna. Det handlar om att lyfta allt från de kända attraktionerna till mer okända, härliga upplevelser som städerna har att erbjuda. Kampanjen, med namnet ”Nysgjerrig på Sverige?”* drog igång under vecka 41 och sträcker sig över ett år. 

“Det här är ett unikt samarbetsprojekt där vi är fem städer representerade som vågar prova oss fram. Vi gör det här på egen hand och tillsammans har vi i våra organisationer olika marknadskompetenser som vi nu får möjlighet att kombinera vilket är ett otroligt givande arbetssätt. Vi är väldigt spända på att se hur norrmännen tar emot kampanjen nu när vi drar i gång” säger Sofia Favaro, projektledare, Visit Västerås.

För Norrköping och Linköping passar valet av närmarknad särskilt bra.

”Linköping och Norrköping har under åren varit lite av en blind spot hos norrmännen om man tittar på gästnattsstatistiken och jämför med exempelvis Örebro och Karlstad. Linköping har en hyfsat jämn fördelning av nordbor gällande gästnätter, så samarbetet innebär förstås massor av potential, menar Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring, Visit Linköping & Co.

”I Norrköping har vi Kolmården som framförallt har lockat många finska besökare till Norrköping genom åren. Vi vet ju att norrmännen gillar Sverige, även om de inte riktigt hittat ner till oss i Östergötland ännu. Men nu går vi samman med ambitionen att ändra på det, säger kommunalråd Reidar Svedahl (L), Norrköpings kommun.

Kampanjen är ett samarbete mellan destinationsorganisationerna Visit Karlstad, Visit Linköping, Norrköpings kommun, Visit Västerås och Visit Örebro.

Enligt Pressmeddelande.

Dela

Relaterade inlägg

Unlimited Travel Group har förvärvat de sista 29 procenten av aktierna och äger därmed 100...
Spanien varnar för nya översvämningar – bara två veckor efter att över 220 människor omkommit...
Efter beslut från TUI AGs styrelse vid ett möte tidigare i veckan. CFO Mathias Kieps...
Spanien håller fortfarande på att återhämta sig efter de kraftiga översvämningar som dödade över 200...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy