torsdag 23 maj, 2024

Ökat resande räddade e-handeln i fjol

Dela

Foto:fotoaukten

Svenskarnas handel på nätet ökade med hela 17 procent under 2022. I alla fall om man räknar in köp av resor – en bransch som tog revansch efter två tuffa pandemiår.
Det visar rapporten ”Svensk E-handel” från betalbolaget Nets. 

venskarnas handel på nätet ökade med hela 17 procent under 2022 till totalt 277 miljarder kronor. Det är visserligen en bra bit från rekordet om 310 miljarder före pandemin. Men bättre än man tror om man bara fokuserar på handel av fysiska ting.

Det är nämligen köp av resor som fick den totala näthandeln bland privatpersoner att lyfta under fjolåret. Kategorin fördubblades nästan under 2022, enligt rapporten Svensk E-handel från betalbolaget Nets.

”Näthandeln är nästan tillbaka på nivån före pandemin, drivet av en mycket stark återkomst för resor. Men då ska man väga in att den rekordhöga inflationen bidrar till att öka omsättningen, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på nordiska betalbolaget Nets, som numera är en del av det italienska börsbolaget Nexi med verksamhet i 25 länder. 

Fysiska produkter utgör än så länge e-handelns största andel. Men handeln minskade under 2022 för andra året i rad, från 143,3 till 133,9 miljarder kronor. Det motsvarar en nedgång på 7 procent.

”Under pandemiåret 2020 ökade produktkategorin med hela 30 procent till rekordet om 150 miljarder kronor. Sedan dess har svenskarnas handel av produkter på nätet minskat. Dels handlar folk återigen i fysiska butiker och dels anpassar de sina utgifter till det ekonomiska läget, fortsätter Patrik Müller.

Inom kategorin produkter finns visserligen både vinnare och förlorare för 2022. 

Kläder ökar för andra året i rad, från 20,2 till 23,7 miljarder kronor. Dagligvaror minskar dock rejält, från 28,8 till 21,9 miljarder kronor. Apoteksvaror som är tredje störst och även den underkategori som klart flest svenskar handlar ökar med en miljard till 9,8 miljarder kronor. Hemelektronik backar kraftigt för andra året i rad, från drygt 12 till 7 miljarder kronor, enligt rapporten.

Starkast comeback gör dock resesektorn. Svenskarnas köp av resor på nätet ökade från närmare 53 miljarder kronor 2021 till drygt 98 miljarder kronor under 2022. Det är nästan en fördubbling. 

Kategorin spås ha mer att ge i år. Under ett normalår före pandemin stod dock denna kategori för omkring hälften av den totala e-handeln, med en omsättning på 150 miljarder kronor.

”Att vi reser betydligt mer nu än under pandemin är ingen överraskning. Ett starkt sug efter att resa igen står även mot klimatfokus och tajtare plånböcker, och det blir intressant att se om kategorin fortsätter att öka i år igen”, säger Patrik Müller.

Charterresor ökade med hela 144 procent till 21,5 miljarder kronor. Flygresor fördubblades jämfört och köp av hotelltjänster steg från 15,9 till 23,7 miljarder kronor. Båtkryssningar, som haft det extremt tufft under pandemin, ökade med 330 procent, till 4,3 miljarder kronor.

Tjänstekategorin, där både streamingtjänster och eventbiljetter ingår, noterade ett starkt uppsving redan under 2021. Kategorin ökade från 41,1 till 45 miljarder kronor i fjol.

Trots mer aktiviteter utanför hemmet för svenskarna ökade streamingtjänster från 9,1 till 9,9 miljarder kronor mellan 2021 och 2022. Biljetter till kultur och idrottsevenemang, som noterade den största procentuella förbättringen helåret 2021, fortsatte att öka med en nästan en miljard under 2022. 

Välgörenhet fördubblades från 2,4 till 4,9 miljarder kronor. Spelande på nätet minskade dock från 4,4 till 2,7 miljarder kronor, enligt rapporten.

”Tjänster ökar igen eftersom det finns ett fortsatt uppdämt behov bland svenskarna att besöka kultur- och idrottsevenemang. Man spelar dock mindre på nätet men gav å andra sidan betydligt mer till välgörenhet, vilket sannolikt avspeglar svenskarnas engagemang för hjälpinsatserna i krigsdrabbade Ukraina”, säger Patrik Müller.

Hur går det i år? Patrik Müller menar att de flesta pilar pekar åt fel håll.

”Resor ser ut att fortsätta upp i år. Men köp av fysiska varor på nätet ser ut att minska, trots att vi har en inflation som driver upp omsättningen”, säger han.

Samtidigt betonar han att svenskarnas nätvanor är här för att stanna.

”Vi ser att 90 procent svenskarna handlat på nätet de senaste fyra veckorna”, säger han.

Källa:DI.SE

Dela

Relaterade inlägg

Reslusten är hög bland svenskarna och 55 procent uppger att de kommer resa utomlands på...
Denna rapport undersöker de kritiska aspekterna av infrastrukturen i Sverige som påverkar rese- och besöksnäringen....
Den har av president Emmanuel Macron beskrivits som ”250 gram magi och perfektion”. Nu blir...
Sex nya rymdturister har varit ute på en kort resa med några minuters tyngdlöshet. De...

Populära inlägg

Vår webbplats använder cookies. Läs mer om vår användning av cookies: Integritetspolicy